171 verlichte geesten, 2 doorgeslagen complotters en 7 trollen aanwezig, 2183 leden

RSS-feed van artikelen Twitter-feed van artikelen Zapruder Inc.

Het antropoceen, het tijdperk van zelfvernietiging / reageer

Door Patman, gepubliceerd op 26-08-2009 08:00, 77 reacties, rubrieken: Alternatieve Historie, Verdwenen Beschavingen, Maatschappij, Bewustwording

imageDe aarde is oud, 4.5 miljard jaar. Zegt men. Zo oud, dat is in jaren niet meer te beschrijven. Op basis van belangrijke paleontologische gebeurtenissen, hebben geologen daarom – gek genoeg dan weer niet paleontologen – de leeftijd en ontwikkeling van de aarde opgedeeld in verschillende tijdschalen, van eonen, era’s en periodes tot epochs. Belangrijke gebeurtenissen om die tijdperken op te baseren waren natuurlijk de diverse tijdperken van ‘mass-extinction’. Aan het einde van van het Perm-tijdperk sterven 95% van alle soorten uit. Ergens aan het einde van het Paleoceen tijdperk stierven de grote Dinosaurussen uit. Ergens aan het einde van het Pleistoceen stierven de mammoeten en de grote zoogdieren uit. Geologen denken kennelijk ook graag vooruit en hebben daarom alvast een nieuw tijdperk benoemd op basis van het eerstvolgende mass-extinction event: ergens aan het einde van het Antropoceen stierf de mensheid uit.

De mens heeft inmiddels zo’n grote invloed op het oppervlak van de aarde en op de paleontologie van de aarde, dat geologen hebben besloten dat we inmiddels met z’n allen leven in het antropoceen, het tijdperk van de mens. Ex-mens. Het begon niet zo lang geleden. Het eindigt niet zo lang na nu. Het Paleoceen zal ongetwijfeld een heel kort tijdperk worden.

Mens is slecht in het delen van de planeet met andere soorten. De snelheid waarmee op dit moment de biodiversiteit vermindert, is groter dan van alle voorgaande tijdperken van massa-uitsterving. Er zijn geen fossiele archieven bekend waaruit blijkt dat er vroeger een periode was waarin soorten nog sneller uitstierven dan nu.

Industrialisering en het gebruik van fossiele brandstoffen heeft volgens sommigen gezorgd voor een CO2 niveau hoger dan ooit. Er zijn geen perioden bekend in de laatste 20 miljoen jaar aardse geschiedenis waarin de lucht zoveel CO2 bevat als nu.

De mens is ook de enige soort op aarde die afval produceert. Nooit eerder kende de aarde een soort die dingen produceerde die niet weer het begin van een biologische proces, een kringloop, konden zijn. Afval, miljoenen, miljoenen tonnen afval dat gaat rondzwerven. Er zijn gebieden in de oceaan zo groot als kleine continenten waar de toplaag meer kunstmatige troep zoals plastic bevat dan organisch leven.

Drinkwater kan al niet meer worden ontdaan van de chemicaliën die we gebruiken om ongewenst leven (het woord alleen al) uit onze landbouw te bannen. Veel drinkwater maakt mensen langzaam ziek omdat het vervuild is en niet meer kan worden ontdaan van de doorgespoelde chemicaliën die mensen moeten beter maken, ‘medicijnen’. Hoe ironisch. Bijna geen vis meer op aarde waarin niet de zware metalen van onze industrie is terug te vinden.

Oorlogen worden tegenwoordig gevoerd met gesofisticeerde nucleaire wapens. Ons kernafval krijgt een tweede leven als massavernietigingswapen. Kosovo, Libanon, Irak en Afghanistan werden of worden zorgvuldig voorzien van een laag DU-munitie. Uranium-238 met een halfwaarde tijd van 4.5 miljard jaar. Het spul wordt inmiddels ook in de aircofilters van groter gebouwen in Europa gemeten. Drinkwater is radioactief. Nooit meer op te ruimen.

Na grote stromen en tsunami’s blijken hele kustlijnen ineens vol te liggen met het nucleaire afval van Westerse landen die dachten dat niemand het daar onderwater zou vinden. Wat niet weet wat niet deert.

Hoogwaardige gewassen, door miljoenen jaren co-evolutie zorgvuldig afgestemd op de omringende flora en fauna, en andersom, worden in rap tempo onomkeerbaar genetisch besmet met winstgevende genen die daar uit zichzelf nooit beland zouden zijn. Nog nooit is in onafhankelijk onderzoek is bewezen dat gentech enig voordeel heeft anders dan hogere inkomsten voor de licentiehouders.

De aanvankelijk oneindig lijkende voorraden grondstoffen en mineralen en fossiele brandstoffen blijken ineens eindig. Peakoil is in zicht, Peak-coal is in zicht, Peak-fosfaat is in zicht, Peak-uranium is in zicht en dankzij onze nieuwe blitse milieuvriendelijke full-hybrid elektrische karretjes zullen ook peak-cadmiun, peak-nikkel en peak-lithium niet lang meer op zich laten wachten.

Alles is op. Vervuiling is vrijwel onomkeerbaar, het enige dat we nog in oneindige hoeveelheden kunnen bijmaken is geld. De bron van al deze ellende. In oneindige hoeveelheden aanwezig, wat een grap. Dit, dit tijdperk, heet dus nu het Antropoceen. We maken geologische geschiedenis, nu al. Maar wees gerust, niemand zal ons missen.

eKudos NUjij MSN Reporter Facebook Tell-a-friend
jan h | 26-08-2009 10:14
59549 "Wie lacht niet, die de mens beziet..."
Axeman | 26-08-2009 10:18
59550 2007-348-future-fossil-museum.jpg
JosDaBoSS | 26-08-2009 10:46
59551 Hoe lang kan dit nog doorgaan? Wanneer zien ook de door geld beluste corporaties dit in?

We moeten als mens in ieder geval methoden zien te vinden om deze gifstoffen uit ons lijf te halen/houden.
ABC | 26-08-2009 10:53
59552 National Geographic's "Aftermath: Population Zero"

Vergelijkbaar met de History Channel 's speciale Life After People, Aftermath kenmerken wat wetenschappers en anderen speculeren de aarde, de fauna en flora zouden zijn als de mensheid niet meer bestond, evenals het effect dat het verdwijnen van de mensheid zou hebben op de artefacten van de beschaving.

Mooiste documentaire die ik ken.

http://www.torrentz.com/search?q=aftermath+population+zero
xaderp | 26-08-2009 11:06
59553 http://www.youtube.com/watch?v=eScDfYzMEEw

George Carlin on saving the planet
tegengas | 26-08-2009 11:20
59555
Er zijn geen perioden bekend in de laatste 20 miljoen jaar aardse geschiedenis waarin de lucht zoveel CO2 bevat als nu.

wat is 20 miljoen jaar.
En als we gaan dan gaan we, dacht je dat de dino's het leuk vonden om uit te sterven?
Misschien zijn er na ons wel alleen insecten op de Aarde.


Wat een onzin, ga lekker naar Mars.
DIck | 26-08-2009 11:34
59556 " Wat een onzin, ga lekker naar Mars."

Waarom, om daar de boel te verkankeren ?
tegengas | 26-08-2009 11:47
59557 Ja, sorry daar dacht ik niet aan, Patman kan beter op de aarde blijven.
george orwell | 26-08-2009 11:48
59558 Nou wat een onzin! * neemt een slokje peperduur bronwater uit een gouden beker *
Antagonizer | 26-08-2009 12:01
59559 Het wordt gewoon tijd voor het Antagoniceen.
Na mij de zondvloed!
DIck | 26-08-2009 12:44
59561 En na het Antagoniceen breekt het Dickyceen aan, ook wel bekend als de periode van ' de Ark van Dick ', en dan wordt er uit volle borst gezongen ; ' Dicky redt Dicky redt, alle mensen opgelet ' .... hahaha .... sorry, beetje melig.
Icaro | 26-08-2009 13:15
59562 Dank voor het overzicht Patman.
Te weten waar ik weer ik aan toe ben.
Patman op aarde blijven? Ben benieuwd hoe die dat gaat flikken smiley..
Antagonizer | 26-08-2009 13:43
59563 Ik denk dat het tijd wordt dat we wat reclame van anti-depressiva hier op de site gaan neerzetten. Als we toch naar de hel gaan, dan het liefst brandend om een boom in een Ferrari 430 Scuderia.
rasberry
ABC | 26-08-2009 13:47
59565 Anti-depressiva? Waarom? Homo Sapiens is duidelijk niet in staat te overleven en daarmee als overschatte soort volslagen failliet. Daarmee zijn we definitief het lachertje van het universum. En daar kan ik alleen maar vrolijk van worden.

In draf naar het graf, zou ik zeggen.
Donkerdoorn | 26-08-2009 13:53
59566 "Bring on them dark clouds......I'm ready and so is my little buddy here....."

ak47_1a.jpg
Icaro | 26-08-2009 13:54
59567 Vreemd blijf ik vinden hoe het kon bestaan, dat "kennis" in deze er toe bij droeg aan die geschetste en verwachte vernietiging. Een beter bewijs van de mogelijke aanwezigheid van blinde vlekken kan er er in een wellicht nog mogelijke terugblik niet. bestaan. smiley
Rogier73 | 26-08-2009 14:05
59568 Aangezien na alle 'mass extinctions' de daaropvolgende aardbewoners steeds kleiner lijken te worden voorzie ik nu al een volgend tijdperk met allemaal Mini-me's !
Axeman | 26-08-2009 14:07
59569 Ga je op wolken schieten Donkerdoorn...? wink
Icaro | 26-08-2009 14:25
59570 Aan de algemene uitdrukking "free energy" zou dan in een ander denkraam als nog wel eens een heel andere betekenis kunnen krijgen smiley.
Icaro | 26-08-2009 14:30
59571 herstel: - gegeven kunnen gaan worden-
DIck | 26-08-2009 14:49
59573 " Daarmee zijn we definitief het lachertje van het universum "

Kan je nog herinneren dat ze met de milleniumwisseling d.m.v. de spiegels van satelieten een lasershow rond de aarde wilde geven ?!

Toen dacht ik ook bij mezelf wat zijn we toch een volk want stel je eens voor dat buitenaardsen het universum aan het observeren zijn en plotseling zien ze een planeet als een discobol door de ruimte schieten .. haha .. dan waren we iig de feestneuzen van het universum geweest.
ABC | 26-08-2009 16:56
59579 Een ras van regelrechte debielen, zo mag je Sapiens ook wel betitelen. Ik ken tenminste geen andere soort die een uitvinding doet en waarbij allereerst aan een mogelijke militaire toepassing wordt gedacht. Onze soort is constant bezig elkaar te belazeren, te bestelen en te vermoorden.

Volslagen krankjorem. wink
Icaro | 26-08-2009 17:12
59582 Echt niets gerookt hier he ABC? Maar we maken er wel toevallig deel van uit . smiley.
Icaro | 26-08-2009 17:39
59584 (Self)-knowledge...is not a process to be read about or speculated upon: it
must be discovered by each one from moment to moment, so that the mind
becomes extraordinarily alert. In that alertness there is a certain
quiescence, a passive awareness in which there is no desire to be or not to
be, and in which there is an astonishing sense of free(dom). energy.
J.K.
Patman | 26-08-2009 18:47
59585 Ik denk dat homo sapiens het beste omschreven kan worden als:

"Individually smart, collectively stupid"...
xaderp | 26-08-2009 19:17
59586
"Individually smart, collectively stupid"...


Inderdaad, tijd om anarchisme een kans te geven.
ABC | 26-08-2009 19:25
59587 "Individually smart, collectively stupid". Goeie. Zou op hooligans kunnen slaan. Met name in Engeland zijn dat vaak doodgewone boekhoudertjes en andere redelijk intelligente mensen, maar als ze samendrommen voor een potje voetjebal...

En hetzelfde geldt voor Homo Sapiens: de Hooligans van het Heelal.
Carat | 26-08-2009 19:55
59589 Goed geschreven en inderdaad de toekomst is niet rooskleurig. George Carlin gaf deze visie ook al (bedankt xaderp).

Kleine correctie: Plastic is niet anorganisch maar ook organisch. Kunststoffen hebben een backbone van koolstof en de chemie behoort tot de gesynthetiseerde koolstofchemie oftewel gesynthetiseerde organische chemie.
Rebel2 | 26-08-2009 20:40
59592 De elite wou de huidige populatie van ca 6,5 miljard reduceren naar 500 miljoen mensen, een 90% reductie van de menselijke populatie.
Johnito | 26-08-2009 20:41
59593 Wat een kouwe drukte om niets. Als er oneindig veel geld is, kunnen we dat toch gewoon verstoken.
Patman | 26-08-2009 21:03
59594
Kleine correctie: Plastic is niet anorganisch maar ook organisch. Kunststoffen hebben een backbone van koolstof en de chemie behoort tot de gesynthetiseerde koolstofchemie oftewel gesynthetiseerde organische chemie.


Ok, weer wat geleerd. Wat is dan een juiste benaming? 'Onnatuurlijk'?
DIck | 26-08-2009 22:36
59596 Als @Carat gelijk heeft dan is dat het bewijs dat olie niet a-biotisch is, toch ?
Carat | 26-08-2009 22:56
59597 @ Patman

Onnatuurlijk is een goeie, echter om de invloed van homo sapiens te benadrukken (is dit propoganda?) heeft de term gesynthetiseerd of kunstmatig "mijn" persoonlijke voorkeur.

Door ervaring en schaamte is het mij duidelijk geworden dat de wetenschap te vaak verwisseld wordt met geld. Helaas zien de dollars in de ogen geen gevolgen. De directe bevrediging (spreken we hier over een verslaving?) staat boven de gevolgen. Nu een profetisch woord of moraal: indien we willen groeien (evolutie?) moeten we in staat zijn om fouten te erkennen.

Of te wel: ons moeke heeft mij honderd keer verteld dat vuur gevaarlijk is, pas toen ik mijn vingers brandde voelde ik de pijn. Om eventuele discussie te vermijden, ik ben geen pyromaan!
karel | 26-08-2009 23:41
59598 Sterke bijdrage, Patman.

Met betrekking tot de reacties: niet meer schelden op Homo Sapiens, jongens! Wij kunnen er niets aan doen dat we zijn wie we zijn, toch? En zolang we aannemen dat we zijn geschapen naar Zijn beeld (1) zijn onze fouten op zijn minst een gezamenlijke verantwoordelijkheid en (2) wordt het voor Homo Sapiens wel tijd om het tij met een Godswonder te keren. Zo niet, ook geen ramp, vinden ze over 2 miljoen jaar nucleaire OOParts, wordt er zwaar gediscussieerd of het mythische Europa wel of niet heeft bestaan, kortom: lang zullen we leven!
Carat | 27-08-2009 00:01
59600 @ DIck
Interessant, er zijn theorien (ook op Zapruder) dat olie, hiermee verwijzend dat deze energierijke brandstof (waarvan we helaas afhankelijk zijn) afkomstig is van primaire processen uit de aardkern. Zover de bronnen te volgen zijn komen deze berichten uit Rusland.

Echter zover ik de discussie kan volgen bezit ik op dit moment de overtuiging dat olie een restproduct is van organisch materiaal onder druk (veroorzaakt door de vele afzettingen). Echter deze overtuiging is gebaseerd op de wetenschap welke in het westen algemeen geldig is.

Naar mijn bescheiden idee (op dit moment) is abiotische olie een hypothese (veronderstelling) waarvoor geen directe bewijzen voorhanden zijn. Argumenten zijn welkom.

Echter wat mijn overtuiging is (Iwelke Patman uitstekend beschreef in het artikel) dat de mens door kortzichtig denken (waarbij de directe winst voorop staat) tekort schiet. Ons brein kan veel meer dan vervuilen oftewel vernietigen.
P.uncia | 27-08-2009 01:51
59603
"Individually smart, collectively stupid"...


Je bedoeld "penny wise pound foolish" nah, we hebben ons zelf al om zeep geholpen door radioactief afval over de wereld uit te smeren, we're doomed to die tongue wink
karel | 27-08-2009 07:49
59605 @ P.unia: alles wat leeft, is van nature al 'doomed to die', wat als vraag resteert is hoe en wanneer (en wie / wat wordt meegsleurd ).

De 'redding' moet komen van bewustwording, noem het spirituele ontwikkeling, whatever. Een inkopper, ik weet het, maar daarom niet minder waar en al helemaal niet ondenkbeeldig.

@Carat: helemaal mee eens: ja, ons brein kan meer, zelfs wonderen verrichten, en ja, het komt allemaal neer op het definiëren van 'winst en voordeel'. Ik zie en hoor genoeg om me heen om op zijn minst te hopen dat Homo Sapiens hard op weg is om te beseffen dat 'korte termijn winst voor een individu' niet werkt/vernietigt en dat daadwerkelijke winst zit in 'wat voor een ander goed is, is goed voor mij'.
peter v | 27-08-2009 08:02
59606 http://www.youtube.com/watch?v=-rg3uNrI8tE

Zoals iedere cel in ons lichaam een soort evolutie ondergaat , ieder mens op zich een eindig leven (evolutie) heeft , de mensheid in zijn geheel een eindige cyclus zal moeten hebben , onze aarde aan evolutie onderhevig is , zal ons zonnestelsel en zelf ons universum een geboorte en een dood kennen .
Alles loop in cyclie al duren sommige cyclie zo lang dat het voor ons niet te bevatten of te meten is . En uit oude wijsheden en in de nieuwe natuurkunde blijkt dat alle cyclie elkaars gelijken zijn .
Siegfried Bok zit er toch niet zo naast ..
peter v | 27-08-2009 09:09
59607 @carat
Het idee van hoe olie ooit is onstaan heeft mij altijd verwonderd .
Ik snap dat planten sterven en op de grond of in het water terrecht komen .
Ik snap dat daar in het water sediment op komt te liggen en dat die plantenresten gaan rotten . Wat ik niet snap is de schaalgrote waarop dat gebeurt zou moeten zijn immers bij het normale proces komt er maar een klein laagje op het rottende materiaal te liggen en kunnen gassen en vloeistoffen makkelijk ontsnappen . Volgens mij is die theorie alleen staande te houden binnen een beperkt kader . Het moet als eerste tijdens een heel groot plotseling gebeuren hebben plaatsgevonden gezien de grote van de olie velden . Er moet ook ineens een enorme hoeveelheid aan sediment op de laag vegetatie terrecht zijn gekomen omdat het gas en vloeistof dicht moet zijn .
Het kan makkelijk dat de aarde die olie constant aanmaakt in of om de aardkern die vervolgens door de altijd aanwezige druk vanuit het centum naar buiten wordt gestuwd en niet verder kan komen dan een bepaalde laag gesteente . Op sommige plekken is die laag poreus en lekt er gas naar de oppervlakte . En diamant kan net zo goed ontstaan door de druk uit het centum van de aarde als door het gewicht van de aardlaag die erop ligt .
Antagonizer | 27-08-2009 09:40
59608 *kuch* In ons boek staat het definitieve artikel over abiotische olie...

Bill Hicks zei het ooit het best:
We're a virus with shoes...
Carat | 27-08-2009 10:21
59610 @ Peter V en Antagonizer
Het wordt tijd dat ik mijn kennis in deze alternatieve theorie ga uitbreiden.

Echter bovenstaand artikel zet de stelling (tijdperk van zelfvernietiging) kracht bij door te refereren naar o.a. peak-oil. De theorie van abiotische olie zou in feite de stelling ondermijnen. WEelke visie men ook bezit: het is in ieder geval interessante materie om over na te denken.
peter v | 27-08-2009 10:48
59611 Zal ook eens aan het boek beginnen wink
Donkerdoorn | 27-08-2009 10:56
59612
De theorie van abiotische olie zou in feite de stelling ondermijnen.


Nope, abiotisch of niet, maakt geen fluit uit voor peak-oil. Zoals gezegd, dat heeft Antagonizer prima uitgelegd in de Hersengarage.
Patman | 27-08-2009 13:18
59613 Waar trouwens ook de alternatieve theorieën in zijn opgenomen. Wat een goed boek toch smile *kuch*
Antagonizer | 27-08-2009 13:53
59615 *deelt Strepsils uit*
tegengas | 27-08-2009 15:45
59616 Heb je niet iets sterkers?
Carat | 27-08-2009 20:11
59617 @ Patman
Het artikel over kwik in vissen was ik ook al tegengekomen op Zaplog. In overleg met twee collega's is er besloten om een eigen onderzoekje te starten.

Naast het uitvoeren controle-analyses ontwikkelen we ook nieuwe meetmethodes voor de kunststofindustrie. Op dit moment doen we dit werk onder de paraplu van een handels en-recyclingsfirma in plastic. Echter einde dit jaar, begin volgend jaar hopen we te verzelfstandigen.

In kunststoffen bevinden zich vele toevoegingen, zonder deze additieven zijn de meeste kunststoffen niet eens inzetbaar. Echter de meeste additieven (bijvorbeeld nanodeeltjes) vormen een gevaar voor mens en natuur. Hierom willen naast kunststofanalyses ook milieuonderzoek in het pakket overnemen.

Terugkomend op het kwik in vis, naast kwik behoren ook lood en cadmium tot de standaardanalyses. Naast de genoemde zware metalen zullen we proberen te bepalen welke andere, eventueel giftige, elementen zich in de vis bevindt.

De vissen worden gehaald bij biologische winkel, supermarkt en visboer. De meetapparatuur is relatief nieuw en met dit onderzoekje hopen we, naast kennisvergroting, de grenzen van deze elementanalyse (ICP-OES) verder te op te zoeken.

Indien gewenst kan ik de resultaten aan jullie doorgeven.
george orwell | 27-08-2009 20:14
59618 .. weekmakers?
ABC | 27-08-2009 20:25
59619 ".. weekmakers?"

Zou zomaar kunnen. Ik vond de vissticks van Kaptein Iglo behoorlijk slapjes de laatste tijd.
george orwell | 27-08-2009 20:26
59620 Maar die van Carat was sterker.
Carat | 27-08-2009 20:35
59621 @ George Orwell
Jazeker ook weekmakers, echter weekmakers bevinden zich hoofdzakelijk in PVC. PVC (polyvinylchloride) bevat chloor en is zonder additieven een hard en relatieve bros materiaal (regenpijpen). Het gevaar bij PVC is de hoge concentratie chloor, bij verbranding komt het uiterst giftige gas HCl vrij.

Weekwakers zorgen ervoor dat het PVC in het dagelijks gebruik vervormbaar wordt, Hiermee werd het toepassinggebied van PVC sterk vergroot. In Europa wordt zacht-PVC minder verwerkt, de productie heeft zich verplaatst naar Azie. Deze verplaatsing is, naast de goedkopere productie, mede het gevolg van de milieulobby.De milieulobby verdient een schouderklopje, De gevaarlijkste weekmakers zijn intussen door een nieuwe milieuwetgeving (REACh) verboden.

Helaas is de controle op deze wetgeving niet (goed) georganiseerd. Duidelijk een geval waarbij het verschil tussen theorie en praktijk de werkelijkheid is.
george orwell | 27-08-2009 20:43
59622 O ik loop achter. Dacht dat weekmakers een veelvoorkomend ding in plastics waren die de hormoonbalans verstoren en erg giftig kankerspul ook in acrylaten ( verf ).
Trouwens alle plastics en PVC troep komt uit China? Maar daarmee is er nog niet minder dus.
george orwell | 27-08-2009 20:46
59623 http://nl.wikipedia.org/wiki/Polyvinylchloride
Ter vervanging van hout en beton? mmm, leuke groeimarkt.
george orwell | 27-08-2009 20:57
59625 Onderzoek, gepubliceerd in mei 2005, geeft een sterke indicatie dat het gebruik van (weinig gebruikte typen van) weekmakers leidt tot genitale abnormaliteiten bij jongens. In urine van moeders-in-verwachting werden toegenomen hoeveelheden ftalaten gemeten (4 ftalaat metabolieten met de Engelse namen: (mono-ethyl phthalate (MEP), mono-n-butyl phthalate (MBP), mono-benzyl phthalate (MBzP), and mono-isobutyl phthalate (MiBP)). Dit correleerde met hoger-dan-verwachte abnormaliteiten in genitale ontwikkeling, zoals een kleinere anogenitale afstand anus-scrotum, een kleinere scrotum en penis, en een toegenomen kans op niet ingedaalde testikels.

Lange flexibele zijketens op het polymeer veroorzaken bij benadering hetzelfde effect als toegevoegde weekmakers. Dit verschijnsel wordt ook wel 'inwendige weekmaking' genoemd.
george orwell | 27-08-2009 21:08
59626 speentje? is uiteindelijk verboden, maar de rest niet. blijf alert, kapitein.
Carat | 27-08-2009 21:25
59628 @ George Orwell
Kun jij de link van dit onderzoek geven? Indien je geinteresseerd bent onderstaande link verwijst naar een documentaire over de invloed van kunstmatige chemikalien invloed hebben op de geslachtsdelen.

http://topdocumentaryfilms.com/the-disappearing-male/

Terug komend op de lange flexibele zijketens (inwendige weekmaking), hierbij doel je waarschijnlijk op TPE (thermoplastische elastomeren) en TPU (thermoplastische urethanen). Daarnaast geeft het nog vele gezinsleden. En inderdaad de bouwstenen (monomeren) staan sterk ter discussie.
george orwell | 27-08-2009 22:14
59630 Nee hoor , mij is een nitwit die op de wiki zoekt. Eerlijk is eerlijk.
weekmaker. Verder valt me op dat de engelse wiki meer info geeft in het algemeen.
Carat | 27-08-2009 22:51
59631 @Goerge Orwell
Bedankt voor de link. Heb het snel doorgelezen en ik ken het onderzoek wel echter naast de juiste conclusie (dat PET-flessen ftlalaten bevatten) juist is en dat ftlalaten de inderdaad de basis vormen van de "verboden" giftige weekmakers, bevat het enkele kleine fouten.

Echter de ftlalaten in PET- (PolyEthyleenTereffalaat) flessen zijn de bouwstenen (oftewel monomeren) van de fles.Deze monomeren zijn in zeer geringe concentratie aanwezig (< 0,1%), dit in tegenstelling tot de weekmakers in de kunststof PVC.

Intussen dringt het de geldende "wetenschap" langzaam door dat de concentratie (in tegenstelling tot lang gedacht niet bepalend is). Juist de aanwezigheid van stoffen (hoofdzakelijk gesynthetíseerde chemicalien) kunnnen ongewenste reacties in het menselijk lichaam teweeg brengen welke als een katalysator werken. De ontstane symbiose produceert niet controleerbare reacties.

Daarnaast vormen katalysatorresten een probleem (hiervoor wordt diantimoontrioxide gebruikt (Sb2O3). Uit eigen onderzoek is gebleken dat deze concentratie ongeveer 0,013 % bedraagt. De katalysator wandelt (diffundeert) vanuit de kunststof (PET-fles) in de limonade of water. Het element antimoon (Sb) is een broertje van arseen. Op dit moment wordt antimoon gekenmerkt als mogelijk kankerverwekkend. Daarnaast wordt de verbinding (Sb2O3) vaak ingezet als hulpmiddel bij brandvertragers, juist bij gebromeerde vlamvertragers waarvan enkele reeds internationaal wettelijk verboden zijn (RoHS en REACh).De concentratie diantimoontrioxide in gebromeerde vlamvdertragende kunststoffen kan oplopen tot 5%. Opmerkelijk is het dat producenten doorgaan met de inzet van de vlamvertragers waarbij de verboden verboden additieven vervangen worden door familieleden.

Langzaam begin ik weer boos te worden:

http://www.youtube.com/watch?v=WINDtlPXmmE&feature=related
parliament | 28-08-2009 00:07
59632 Alles wat het lichaam niet kan gebruiken gaat weer naar buiten bij een prille baby. Neem dat eens als uitgangspunt als je het hebt over zuiverheid. Combineer dat met een weke speen van een plastic melkfles en het word je de bek in gegoten. De vraag is hoe je het spul er weer uit krijgt. Laatst hier een vid gezien en die is niet flauw want ik heb diverse testpersonen gedaan en 100% erkenning zelfs bij een biertje op een terras, ongezien voorgeschoteld en blind geproefd. Je proeft het echt maar na een aantal dagen krijg je het idee dat het niet werkt... Het duurt echter ook enorm lang om weer je totale natuurlijke gezondheid op te bouwen - lees het juiste water wat je binnen krijgt in je cellen. Vanaf 3.00 en natuurlijk heeft het de allure van een soort drama/pornofilm want dat is de beste manier om het belachelijk te maken. Vooral met zulk soort titels. MAAR JE PROEFT GODVERDOMME HET VERSCHIL EN LEG ME DAT MAAR EENS HAARFIJN UIT. Als het lichaam uit wat is het 80% water bestaat, dan is dat toch de mest voor de hand liggende reden. Zonder waterdamp ruik je niets.
.
http://www.youtube.com/watch?v=F054MSUzgHU
parliament | 28-08-2009 00:09
59633 mest ruik je ook niet als het droog is wink
parliament | 28-08-2009 00:16
59634 Ach hier is nog zo'n grappig getitelde vid. Ik zou er niet eens over nadenken maar gewoon als discipline in je leven doorvoeren als ik met mijn eigen handen de smaak beïnvloed door een vortex te maken met minimale energie.
.
http://www.youtube.com/watch?v=YWApeCYob1U
parliament | 28-08-2009 00:19
59635 Even een note: Doe maar ook bewegen, want daarvoor heb je ledematen en dan komt het helemaal goed.
parliament | 28-08-2009 00:39
59636 En de aarde sterft niet uit daarvoor hebben we teveel metaal uit de grond gehaald om te vergaan in een electromagnetische storm. Het enige wat er gebeurt is dat er ongelooflijk veel elektra naar de knoppen gaat en het weer wat onstuimiger wordt.
.
/still on topic ..
Icaro | 28-08-2009 10:09
59641 "een geval waarbij het verschil tussen theorie en praktijk de werkelijkheid is"


Een nogal onderschatte universele natuurlijke wetmatigheid die zich ook laat gelden in dit tijdperk dankzij anthropos hetgeen mens betekent, zich uitbreidend in het holoceen.
(zie ook bovenstaand artikel)

When Deniers Deny Their Own

http://www.desmogblog.com/when-deniers-deny-their-own
Carat | 28-08-2009 23:24
59695 @ Patman
Inderdaad weer een gevolg van het antropoceen, juist op gebieden waarop de mens de minste aandacht schenkt zijn de gevolgen het meest duidelijkst. Op Spitsbergen bijvoorbeeld is ecotoerisme zeer belangrijk vele touroperates motiveren toeristen tot het verzamelen van aangespoeld plastic afval.

Ondertussen worden de gevolgen van plastic in de oceanen (inderdaad antropoceen) langzaam duidelijker. Ben ervan overtuigd dat jullie hieraan aandacht hebben besteed, heb het echter niet gecontroleerd:

http://www.independent.co.uk/environment/the-worlds-rubbish-dump-a-garbage-tip-that-stretches-from-hawaii-to-japan-778016.html

Echter naast de bedreiging van kunststofadditieven ontstaat er een nieuw fenomeen, de plastic soep in onze baarmoeder (de oceanen, ben aanhanger van de evolutietheorie) wordt afgebroken tot de bouwstenen van de kunststof. Dit zijn de monomeren (mono is een), om polymeren te (poly is veel) zijn zeer reactieve bouwstenen noodzakelijk.Juist de afbraak van poly tot mono zal een zeer groot effect hebben op veel ecosystemen.

Naschrift:
@Zapruder: ik heb veel bewondering voor jullie kritische blik op de samenleving.
ABC | 29-08-2009 00:08
59697 Bij Google afbeeldingen, type in: Pacific Garbage

Maar vreemd genoeg niets te vinden op Google Maps. Een heel fucking continent van plastic, groter dan de VS en toch niet te vinden.

Ons 8e continent. Hebben we met z'n allen toch nog een wereldwonder geschapen. Ga zo door, homo sapiens, achterlijke debiel.
george orwell | 29-08-2009 17:07
59714 Er is er ook in in de Atlantische gevonden.
Dymaxion_map_unfolded-no-ocean.png
Ze zweven onder water, daarom staan ze niet gekarteerd.
Carat | 29-08-2009 19:40
59723 Naastdat het de plastic zich dicht onder het oppervlakte bevindt lossen de synthetische polymeren langzaam, er vindt depolymerisatie plaats naar de bouwstenen van de kunststoffen. Deze monomeren zijn zeer reactief en zeer giftig. Dit heeft een nog grotere invloed op de ecosystemen als de ronddrijvende of zwevende kunststoffen.

Er worden pogingen ondernomen om het spul op te ruimen, echter dit dan bijv. niet met sleepnetten omdat de gedeeltelijk opgeloste kunststoffen door de mazen van de wet (sorry) net weer de oceanen instromen.

Onderzoekers en milieubewegingen zijn naarstig op zoek naar een oplossing (bijvoorbeeld filters) echter hoe wil je een gebied, zo groot als een continent schoonkrijgen. Dit gaat verschrikkelijk veel geld kosten, welke onze volksvertegenwoordigers liever in onze "gezonde" economie pompen.
george orwell | 30-08-2009 09:29
59744 Hoe graaf je de Mount Everest af? De schaal is bovenmenselijk. Jammer hoor, maar te laat.
george orwell | 30-08-2009 09:33
59745 En maak de milieubeweginghaters hier maar eens wijs dat het geen samenzwering is tegen 'hun belastingcenten '. Dat word lastig. Misschien vrijwilligerswerk van maken? Een miljard mensen met een schepnetje en een vlotje naar de plastic-continenten afreizen. Dan verschuift de aardas.
george orwell | 30-08-2009 09:56
59746 HAZARD SUMMARY
* Styrene Monomer can affect you when breathed and by passing
through skin.
* Because this is a MUTAGEN, handle it as a possible cancer
causing substance WITH EXTREME CAUTION.
* It may also damage the fetus.
etc.

http://www.ejnet.org/plastics/polystyrene/styrene.html
george orwell | 30-08-2009 10:00
59747 Styrene Monomer is non-persistent in water, with a half-life of
less than 2 days. The half-life of a pollutant is the amount of
time it takes for one-half of the chemical to be degraded. About
99% of Styrene Monomer will eventually end up in air; about 0.85%
will end up in water; the rest will end up in terrestrial soils and
aquatic sediments.

Maar wat zit er dan in de lucht? Hoe ziet het plastic molecuul er tegen die tijd uit???
george orwell | 30-08-2009 10:03
59748 Dit spul, polystyreen ofwel piepschuim wordt door Brinkman, voorzitter van Bouwend Nederland, de vereniging van bouw- en infrabedrijven ( http://nl.wikipedia.org/wiki/Elco_Brinkman ) met droge ogen aangeprezen als duurzaam bouwmateriaal.
Carat | 30-08-2009 11:03
59755 @ George Orwell
Wat zit er dan in de lucht?

Waarschijnlijk doel je op: welke effecten heeft het styreenmolecuul op de luchtkwaliteit?
Waarschijnlijk zal onze ozonlaag een flinke opdonder krijgen.

Enne mijnheertje (laseroogje) Brinkman is een lobbyist, welke de belangen behartigt van de meest betalende. Zo heeft gepofte mais (welke normaal biologisch afbreekbaar is) ook hele goede isolerende eigenschappen. Natuurlijk is dit voedsel, echter geen enkel derde wereldland zal dit voedsel betalen kunnen (maar dit is een andere discussie). Ondertussen varen de schepen volgeladen met soja (genetisch gemodificeerd door MONSATAN) naar de Europese havens om de varkens in de flats te voorzien van vreten.

(ps. In Europa wil BA(h)SF, in samenwerking met Monsatan,gernetische manipulatie grootschalig gaan inzetten echter deze plannen worden geblokkeerd door diverse organisaties).

Toch zijn er enkele lichtpuntjes, zo heeft bijvoorbeeld China een verbod voor PE-zakjes (weer een andere kunststof) opgelegd. Andere landen, bijv. Australie, willen of hebben dit verbod overgenomen.

In NL hebben we sinds kort de plastic-hero, echter alle deze pogingen zijn slechts een druppel op een gloeiende plaat. Maar je moet ergens beginnen.
Jouw reactie

*naam:

Email:

Onthoud mijn inloggegevens in een cookie

Email mij bij opvolgend commentaar

*Laat zien dat je geen spambot bent door het onderstaande woord te typen:


opmaken van je reactietekst
lees hier de huisregels
xhtml 1.1 · css/2 · rss 2.0 · WAI · site by Patrick Savalle · hosted by Digitux