Je ziet dus de talmoed als basis voor het onbehoorlijke gedrag van de staat Israel. Prima. Alleen de citaten die jou uitkomen?
Nee, ik zie bepaalde zaken in de Talmoed staan die in meer of mindere mate in de praktijk worden toegepast. Niets meer, niets minder.
Hoe plaats je de volgende citaten in die stelling?
Whoever destroys a single life is as guilty as though he had destroyed the entire world; and whoever rescues a single life earns as much merit as though he had rescued the entire world”
“Sin is sweet in the beginning, but bitter in the end.”
“The end result of wisdom is… good deeds.”
“Who can protest an injustice but does not is an accomplice to the act”
“To break an oral agreement which is not legally binding is morally wrong”
Waarschijnlijk hebben bovenstaande uitspraken betrekking op mensen. Daar volgens sommige citaten uit de Talmoed enkel de Joden mensen zijn (zie citaat hieronder), lijken me deze uitspraken enkel van toepassing in betrekkingen bij “mensen” onder elkaar.
“De Joden worden mensen genoemd, maar niet-Joden zijn geen mensen. Het zijn beesten.”
Talmoed: Baba mezia, 114b
Hier heb je een site waarin wordt in gegaan op die citaten door mensen die het boek gelezen hebben. Wellicht steek je daar wat op: http://www.geocities.com/Athens/Cyprus/8815/qts.html
Blijkt dus inderdaad niet zo veel van te kloppen.
De gevaarlijkste leugen is de leugen die het dichtst bij de waarheid ligt.
- Bron: Jan Groenveld -
Nogmaals de Talmoed is een commentaar geschreven door verschillende mensen in verschillende tijden. Er zijn zelfs twee soorten talmoed die nog eens van elkaar verschillen.
Bron WIKIPEDIA “De manier waarop in de Talmoed wordt gediscussieerd is kenmerkend voor het jodendom: leren door discussie. In de synagogen en leerscholen van vooral orthodoxe joden kan men nog altijd felle discussies waarnemen over de vele mogelijke interpretaties van de Talmoed."]
Je kunt met je Wiki wijsheden de indruk trachten te wekken dat je weet waarover je praat, doch als voorbeeld wil de meelezers erop wijzen dat je claimde de Talmoed gelezen te hebben.
Hoax - 29 december 2007 10:24 PM
Ik heb de talmoed gelezen voor een schoolopdracht en het staat er gewoon niet in.
Pas nadat ik je erop gewezen had dat het meer dan 60 boeken betrof begon je te draaien ...
VII - 30 december 2007 06:34 PM
De Talmoed is een verzameling van meer dan 60 boeken. Welke heb je gelezen?
Hoax - 03 januari 2008 11:21 PM
The Talmud, Steinsalt edition als ik het goed heb.. een serie van een stuk of 30 boeken. Niet allemaal van voor naar achter gelezen maar heb aardig wat moet uitzoeken.
Derhalve raad ik de meelezers aan om dit draadje van het begin af aan te lezen om hetgeen wat je schrijft in perspectief te zetten.
Maar ik denk wat we deze discussie maar moeten ophouden want we hebben geen van beiden het boek gelezen.
Vlei jezelf niet door te denken dat we een discussie voeren hier. ‘At best’ dient dit draadje enkel als leedvermaak met hoe je je te kijk zet. Gelukkig voor je dat internet betrekkelijk anoniem is.
En jij denkt aan de hand van een lijstje met quotes uit een serie van +/- 60 boeken het probleem in het midden-oosten uit te leggen en dat is zinloos.
Je maakt vorderingen, je bent al van “een stuk of 30 boeken” naar “+/- 60 boeken” opgeklommen
.
Maar even inhoudelijk, nee ik leg niets uit, ik doe een constatering.
- Snap je het verschil tussen een uitleg en constatering?
Ik merk ook dat er bij de citaten niemand zit van partijen in Israel als “peace now” of Itschak Rabin of andere mensen die oproepen tot vrede. Alleen maar rechtse leiders. (komt je dat misschien beter uit?).
Er zijn ook mensen en groeperingen in Israel die zich inzetten voor vrede. Die zullen me dunkt hun medemens ook niet uitmaken voor beesten en hun hoofden tegen muren willen kapot slaan etc. Daarom dat ik ze niet kan citeren in de context van de citaten uit de Talmoed.
- Dus wat is het nut van je bovenstaande constatering dat ik geen mensen citeer die wel vrede willen?
- Kan je begrijpen dat wat je schrijft niet relevant is?
Als ik het handvest van Hamas er bij pak of een aantal radicalen citeer ziet dat er ook niet best uit of misschien hebben die leiders naar jouw advies geluisterd?
- Welk advies heb ik gegeven waar ze naar zouden moeten luisteren?
Palestina (nog) bestaat niet volgens mij en volgens mij zijn er twee partijen bezig met moreel verwerpelijke zaken. lees bijvoorbeeld ook eens het rapport van “Huma Rights watch” http://www.hrw.org/en/reports/2009/04/20/under-cover-war-0
Under Cover of War
Hamas Political Violence in Gaza
April 20, 2009
This 26-page report documents a pattern since late December 2008 of arbitrary arrests and detentions, torture, maimings by shooting, and extrajudicial executions by alleged members of Hamas security forces. The report is based on interviews with victims and witnesses in Gaza and case reports by Palestinian human rights groups.
http://www.hrw.org
Dit doet niets af aan het geweld van Israel. Alleen maar om te laten zien dat het twee partijen zijn die moreel verwerpelijke dingen doen.
Daar de oorzaak de bezetting, genocide en onrecht die de Palestijnen wordt aangedaan door Israel de oorzaak is van het (gewelddadige) verzet van de Palestijnen ligt de verantwoordelijkheid voor het geweld bij Israel.
- Kan je begrijpen dat bezetting, genocide en onrecht verzet oproept?
Daarmee eindig je eigenlijk elke discussie over dit onderwerp.
- O ja? Vertel.
“Zij”? Allemaal? scheer je niet een beetje over één kam?
Tip: Probeer niet jezelf slim over te laten komen, soms werkt het averechts ... geldt voor je hele reactie.