David - 06 januari 2007 04:43 PM
Ha dank. Zo wordt het beeld al weer wat scherper.
Hoe het ‘echt’ is gegaan is altijd maar de vraag. Zelfs in mijn eigen leven vraag ik me soms af hoe het ook al weer zat. En ik was er notabene zelf bij! Heel gedetailleerde verhalen van 2000 - 3000 jaar eer, lijken me meer mythisch dan feitelijk.
Daarom ben ik ook nog steeds niet uitgestudeerd op de Bijbel! Want wat is een mythe, wat gebeurde er werkelijk en waarom klopt de Bijbel soms wel en soms niet met de geschiedenis? Ik weet alleen dat ik niet in de Bijbel geloof, ik wil het WETEN!
En mythes produceren werkelijkheid. Dus dat lijkt me ook meer het belang van het verhaal. Als er mensen zijn die er hun mentale universum door laten kleuren, en er bovendien naar handelen, dan is het werkelijkheid.
Helemaal mee eens, maar ik vermoed dat er ook mensen zijn die de mythe bewust tot werkelijkheid proberen te maken, om grote bevolkingsgroepen bewust te manipuleren. Zie de topics op de voorpagina ver de occulte kanten van het Derde Reich.
Stel dat mijn opoe mijn levenlang al beweert dat ik die man van Dan ben. Geweldig toch! Makkelijk zat om jullie - ongelovigen - allemaal voor gek te verklaren. Tuurlijk begrijpen jullie niets van mijn uitverkoren grootheid. En des te beter. Want dat geeft mij de kans om in alle rust aan mijn wederkomst te werken.
Ik denk dat dit te simpel is. Vermoedelijk eindig je dan namelijk in een psychiatrische kliniek, wegens grootheidswaan…
En trouwens, grootvader Jacob heeft me nog iets aardigs geleerd. Als ik de boel oplicht en zo de erfenis aan Esau ontfutsel, dan is dat gewoon g-d’s wil, en heb ik juist gehandeld en verdien ik de hemel.
Ik pak hem bij zijn hiel. Net als de slangetjes de paarden.
Jakob was er een van een tweeling, de andere helft was zijn broer Esau, die als eerste ter wereld kwam. Maar Jakob hield bij zijn geboorte de hiel van Esau vast en dat was de reden waarom hij Jakob werd genoemd, wat ‘hij volgde’ betekent en ook het woord ‘hiel’ bevat.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Jakob_(aartsvader)
De bijbel zegt ook: Abraham was rijk, hij bezat zilver, goud, kudden, tenten en slaven! Abraham had minstens acht zonen, maar de oudste, Ismaël, was van een bijvrouw, Hagar, en zij werd met haar kind weggestuurd nadat Isaak was geboren. Na de dood van zijn hoofdvrouw Sara trouwde Abraham met een andere bijvrouw, Ketura, en zij had zes zonen. Maar ook deze werden door Abraham weggestuurd. Aldus werd Isaak zijn enige erfgenaam, door alle andere zonen te onterven!
Dat Jacob de erfenis aan Esau zou hebben ontfutseld, is waarschijnlijk een latere toevoeging, want de tekst pas niet in de rest van het verhaal. Esau trok weg van de tenten van zijn vader en trouwde met twee dochters van de Hethieten. De Bijbel zegt: “Zij waren een geestelijke kwelling van Abraham en Sara.”
Jacob trok naar Haran en trouwde de twee dochters van zijn oom van moederszijde. Deze vrouwen volgden hun man, hetgeen essentieel is voor een vaderrechtelijk huwelijk. Esau hechtte geen waarde aan het vaderrecht en aldus werd Jacob de enige erfgenaam.
Maar goed, het resultaat van deze seksuele orde is volgens mij dat vrijwel alle mensen nu onterfd zijn en dat de gemiddelde seksuele fantasie van de mannen uitgaat naar sletten, snollen en hoeren. Wegwerpvrouwen…
En de gemiddelde seksuele fantasie van vrouwen gaat helaas uit naar bondage en brute verkrachting. Slavernij…
Daar is onderzoek naar gedaan, het boek heette: “The Sexual Phantasies of Women” of zoiets. Maar ik zie het niet meer in mijn kast staan, dus verder referenties ontbreken. Wat ik zelf in dit kader een heel goed boek vond, is: Van Ussel: Geschiedenis van het seksuele probleem.
Maar deze materie is nog steeds nauwelijks bespreekbaar, terwijl het probleem alleen maar groeit en groeit en groeit…
Daarom mijn dank dat jij er wel over durft te beginnen!