In vele topics/docus/discussies komt naar voren dat de banken bovenaan de Foodchain staan
De seconde nadat je je eerste adem hebt uitgeblazen lever je al geld op voor deze jongens.
Het lijkt me een leuk idee om hier een topic te beginnen waar we een nieuw bank/monetair systeem
gaat ontwikkelen. Echt moeilijk kan dit toch niet zijn.
Ik gebruik als basis het social credit systeem maar wil alles zo practisch mogenlijk houden.
Alle feedback is natuurlijk welkom en probeer aub het systeem dat we gaan ontwikkelen van alle
kanten te bekijken en neer te schieten zodat we alle “errors” eruit kunnen halen.
Ik van de huidige situatie uit (dus euros,dollars banken etc) en we beginnen dus niet met een schone lei.
Ik wil dus een systeem bedenken wat geleidelijk het huidige systeem zou kunnen overnemen.
Grond beginselen/termen:
A. Het nieuwe systeem kent geen rente
B. Het nieuwe systeem kent geen link met goud of andere “commodities”
C. De nieuwe valuta word wereldwijd en giraal (giraal om mee te beginnen en zodra systeem
loopt ook cash)
D. De nieuwe valuta heet Zappies. (een broodje kaas voor 2 Zappies
)
Het systeem:
1 Om te beginnen maken we dit systeem alleen voor online gebruik. (soort paypal systeem)
2 Mensen moeten zich legitimeren om zich aan te melden en om een rekening te kopen.
3 Geld kan vrij gecreerd worden zodra nodig
4 Mensen kunnen vrij renteloos crediet opnemen. (tot een bepaald X bedrag)
De praktijk :
- Ik meld me aan met mn paspoort.
- Ik krijg een online account en neem 2000 Zappies op als krediet. (maximaal start krediet)
- Ik betaal geen rente alleen transactie kosten van 1 Zappie (deze word meteen in rekening gebracht
- Ik kan nu goederen en diensten kopen met de 1999 Zappies.
- Ik kan ook goederen en/of diensten verkopen voor Zappies
- Zodra ik Zappies ga verdienen betaal ik met en met de 2000 Zappies terug (maakt niet uit hoelang
ik hier over doe er is immers geen rente)
- De bank verdient alleen maar de transactie kosten 1 Zappie (dit is nu ook het enigste “echte” kapitaal
wat de bank heeft
Belastingen
- Natuurlijk moet er ook gemeenschappelijke uitgaven gedaan worden
bijvoorbeeld aanleggen van een snelweg. Stel dit kost 3 miljoen Zappies.
Dan creeerd de bank de 3.000.000 Zappies en geeft deze aan de bedrijven die de weg gaan aanleggen
Met die 3mlj kunnen de bedrijven de mensen en middelen betalen.
Voordelen Nadelen
- Er is geen inflatie meer omdat er geen rente is.
- Een brood zal altijd 1 Zappie blijven kosten of er moet al een enorm gebrek komen aan brood.
- Er zit geen BTW op je producten en diensten what you earn is what you get
Dat is em voor nu ...
Voeg aub nieuwe dingen toe of schiet zaken af