2e intifada - oorzaak? |
|
|
| Gepost: 12 augustus 2006 02:48 PM |
[ Negeer ]
|
|
|
Rothschild's Spawn
Totaal Aantal Posts 17907
Geregistreerd 2007-01-01
|
ik ben iets meer dan een jaar geleden voor mijn werk in de gaza strook geweest. tijdens 1 van de rondleidingen werd het busje ineens gestopt, en stonden we oog in oog met de vader van de vermoorde jongen Mohammed al-Durah…
de dood van deze jongen is de aanleiding geweest voor de tweede intifada, ofwel de Al-aqsa intifada…
er werd altijd gezegd door de media, en ook op de dag van mijn ontmoeting dat de israelis hem hadden gedood.
nu heb ik een aantal lins gekregen waardoor ik dit ernstig in twijfel trek… en eerlijk gezegd lijk ik te denken dat hij is vermoord door palestijnen, en als propaganda stokpaardje is misbruikt…
hoe denken jullie hierover zonder dat je de links hebt bekeken? en hoe nadat je de links hebt bekeken?
ik zelf denk er het volgende van:
na het bekijken van de sites zijn er een aantal punten waardoor ik uiterst twijfel of de israelis deze jongen hebben gedood
a) als ik de foto van bovenaf zie van het gebied, dan lijkt de hoek waarin de israelis schoten lastig om de jongen (en vader helemaal) te raken.
b) als ik de kogelgaten bekijke (al ben ik geen expert) dan zie ik ronde gaten. wanneer de kogels, zoals beschreven staat, in een hoek van 30 graden in de muur zouden zijn gekomen, dan hadden de gaten mijn inziens meer een vorm gehad die elips was…
c) de blijkt blijkt te hebben geroepen “niet schieten”. zoals ik het op de fotos zie lijkt het alsof de richting de camera kijkt… dit vind ik erg vreemd…
d) zoals jullie wel weten, vind ik het niet overtuigend wanneer er “bewijsmateriaal” wordt achtergehouden. het filmpje dat is uitgezonden is niet erg lang, tewijl het totale materiaal 27 minuten zou zijn geweest…
mijn inziens zou dit materiaal veel duidelijkheid kunnen verschaffen.
verder zijn er nog wat zaken die ik vreemd vind, maar op zich niets hoeven te betekenen. er wordt gezegd dat op die beelden zichtbaar is dat er veel “staged scenes” werden opgezet… maar om dit te beoordelen heb je het grote materiaal nodig… ook werd er de vraag gesteld waarom die vader met zoon in de middle of nowhere liep… dat is vreemd maar hoeft niets te zeggen.
om eerlijk te zijn heb ik de ontmoeting met de man altijd een vreemde gebeurtenis gevonden… het had voor mij een hoog propaganda gehalte…
ik weet niet goed wat ik er van moet denken… maar ik twijfel zeer…
de links:
http://en.wikipedia.org/wiki/Muhammad_al-Durrah
http://www.theatlantic.com/doc/200306/fallows
http://www.seconddraft.org/faq_aldurah.php#1
video materiaal:
http://www.seconddraft.org/selections.php?theme=aldurah_raw
http://www.seconddraft.org/selections.php?theme=aldurah_video
|
|
|
|
|
|
| Gepost: 12 augustus 2006 03:30 PM |
[ Negeer ]
[ # 1 ]
|
|
|
Rothschild's Spawn
Geregistreerd 2007-01-01
|
Dat gozertje was volgens mij helemaal niet dood, blijkt toch uit de beelden?
Is die Intifada niet begonnen doordat Sharon zonodig over de tempelberg moest lopen. Was laatst nog een docu over op tv, politieke spel om Barak de verliezingen te laten verliezen. Sharon wilde laten zien wat voor een sterke leider hij was, toen liep het volledig uit de hand op dat plein.
|
|
|
|
|
|
| Gepost: 12 augustus 2006 03:37 PM |
[ Negeer ]
[ # 2 ]
|
|
|
Rothschild's Spawn
Geregistreerd 2007-01-01
|
JapieJapie - 12 augustus 2006 03:30 PM Dat gozertje was volgens mij helemaal niet dood, blijkt toch uit de beelden?
Is die Intifada niet begonnen doordat Sharon zonodig over de tempelberg moest lopen. Was laatst nog een docu over op tv, politieke spel om Barak de verliezingen te laten verliezen. Sharon wilde laten zien wat voor een sterke leider hij was, toen liep het volledig uit de hand op dat plein.
ik heb nog niet de tijd gehad om alle beelden te bekijken, maar dit kon ik er niet uithalen, al werd dit wel beweerd ja…
dat van sharon weet ikniet…
|
|
|
|
|
|
| Gepost: 12 augustus 2006 07:00 PM |
[ Negeer ]
[ # 3 ]
|
|
|
Rothschild's Spawn
Geregistreerd 2007-01-01
|
De dood van dat jongetje was niet de oorzaak, maar de aanleiding van de 2e intifada.
De oorzaak van de intifada is natuurlijk de behandeling van de Palestijnen als 2e rangs burgers in Israel.
De Palestijnse gebieden zijn volledig afhankelijk van Israel, net als de thuislanden van de Bantoes en de Zoeloes afhankelijk waren van Zuid-Afrika.
De Palestijnen worden enkel als goedkope arbeidskrachten in Israel toegelaten.
Als je familie bent van een terrorist, blazen ze je huis op of sluiten je een paar jaar lang op.
Als het Palestijnse volk op democratische wijze zijn volksvertegenwoordigers kiest, weigert Israel deze volksvertegenwoordigers te erkennen. Hamas...dat zijn terroristen, daar praten we niet mee, ook al zijn ze democratisch gekozen.
De Zuid-Afrikanen sloten hun tegenstanders levenslang op op Robbeneiland.
Israel schiet ze gewoon van de straat met auto, bodyguards en onschuldige voorbijgangers erbij.
Heel heldhaftig met een gevechtshelikopter, die veilig kilometers ver in de lucht hangt.
Dat zijn de oorzaken van de intifada.
|
|
|
|
|
|
| Gepost: 12 augustus 2006 07:37 PM |
[ Negeer ]
[ # 4 ]
|
|
|
Rothschild's Spawn
Geregistreerd 2007-01-01
|
ik ben me er van bewust euroshopper, en ik ben het ook met je eens…
maar als er in de media wordt verteld, en ook in gaza zelf, dat de dood van de jongen de aanleiding is geweest… omdat de israelis dat hebben gedaan, dan geloof(de) ik dat in eerste instantie…
wanneer dit anders blijkt te zijn dan ik dacht, dan doet dit heel wat met me…
net zoals het bezoek aan gaza ook veel met me heeft gedaan, en me erg heeft veranderd…
|
|
|
|
|
|
| Gepost: 12 augustus 2006 09:22 PM |
[ Negeer ]
[ # 5 ]
|
|
|
Rothschild's Spawn
Geregistreerd 2007-01-01
|
Ik ben niet in Gaza geweest. Maar ben ook geen antisemiet.
Ik zie alleen dat Israel wel erg veel Palestijnen dood in de jacht op terroristen.
En wel erg veel land inpikt als ze veilige grenzen bouwt.
Israel beschikt over hypermoderne wapens. De Palestijnen kunnen meestal alleen maar dekking zoeken.
De Palestijnen proberen ook de media te bespelen. Dat is niet nodig.
Ze zijn overduidelijk een onderdrukt volk en wat Israel ze aandoet, is misdadig.
Ik herinner je nog maar even aan het incident op het strand van Gaza, waar een heel gezin gedood werd door een “verdwaalde” Israelische tankgranaat.
|
|
|
|
|
|
| Gepost: 12 augustus 2006 09:43 PM |
[ Negeer ]
[ # 6 ]
|
|
|
Rothschild's Spawn
Geregistreerd 2007-01-01
|
Jullie hebben het allemaal fout, behalve Japie.
Ik kan me ook nog heel goed herinneren dat die schoft van een Sharon zo nodig de heilige moskee op de Tempelberg met een bezoek moest ‘vereren.’ Ontheiligen is een beter woord voor de Slachter van Beiroet. Dát was de directe aanleiding voor de Tweede Intifada. Palestijnese jongeren bekogelden kort daarop mensen onderaan de Tempelberg, waar de joodse Klaagmuur staat. Als reactie schoot het Israëlische leger toen enkele Palestijnse jongeren neer.
|
|
|
|
|
|
| Gepost: 13 augustus 2006 04:40 AM |
[ Negeer ]
[ # 7 ]
|
|
|
Rothschild's Spawn
Geregistreerd 2007-01-01
|
Fout is ook overdreven, het was meer de ontsteking en het explosief was natuurlijk gegroeid door de onderdrukking.
Maar 26 ik neem aan dat je op de second draft site ook de pallywood video hebt bekeken? Ik denk gewoon dat het jochie gewoon nog ergens leeft en nu onherkenbaar is gegroeid en “de broer” is van het jochie dat dood is gegaan. De media gaat daar toch geen aandacht meer aan besteden en het is een leuke tearjerker voor de touristen die het sprookje nog geloven.
Hier nog een foto van Sharon, met 30 man bewaking aan het rondslenteren bij de tempelberg omdat het zijn recht was. Jammer dat ik geen beelden kan vinden, het was een gekkenhuis. Barak vroeg hem nog om het niet te doen, iedereen wist wat er zou gebeuren.
|
|
|
|
|
|
| Gepost: 13 augustus 2006 11:10 AM |
[ Negeer ]
[ # 8 ]
|
|
|
Rothschild's Spawn
Geregistreerd 2007-01-01
|
er is maar een boodschap die de israelis uitzenden naar die kankerpalestijnen. Don’t fuck with the jews.
|
|
|
|
|
|
| Gepost: 13 augustus 2006 12:30 PM |
[ Negeer ]
[ # 9 ]
|
|
|
Rothschild's Spawn
Geregistreerd 2007-01-01
|
Peace, Propaganda and the Promised Land: Media & the Israel-Palestine Conflict
( http://video.google.com/videoplay?docid=-6604775898578139565&q=propaganda+israel )
Een informative documentaire over de wijze waarop de media verslag doet en de factoren die daarbij een rol spelen.
Ik denk dat een soortgelijke mechanisme, zoals besproken in de docu, ook de doorbraak van de dijken over de waarheid van 911 tracht tegen te houden.
|
|
|
|
|
|
| Gepost: 15 augustus 2006 11:37 PM |
[ Negeer ]
[ # 10 ]
|
|
|
Rothschild's Spawn
Geregistreerd 2007-01-01
|
@ euroshopper
begrijp me niet verkeerd, ik heb dit topic niet geopend om de israelis in het zonnetje te zetten. ik ben het alles behalve eens met hun beleid, en dan druk me nog rustig uit… maar aangezien ik daar wel ben geweest, en dit bezoek tot op de dag van vandaag VEEL indruk op me heeft gemaakt, boeit het me enorm wat daar in de regio speelt, en wat er in het verleden heeft afgespeeld…
ik ging er dus altijd vanuit dat de israelis de daders waren, en dat dit simpelweg de aanleiding voor de 2e intifada was…
nu kijk ik er behoorlijk anders tegen aan… en dan heb ik het puur over dit incident. niet over de overige wantoestanden.
deze site, deed mij erg twijfelen, vooral de fotos zoals die van het overzicht van bovenaf:
http://www.eretzyisroel.org/~ginsburg/aldura/
@ audie en japie…
ik zie geen foto
hebben jullie wat meer concrete info over jullie bewering?
|
|
|
|
|
|
|
|
| Gepost: 16 augustus 2006 12:52 AM |
[ Negeer ]
[ # 12 ]
|
|
|
Rothschild's Spawn
Geregistreerd 2007-01-01
|
de dood van deze jongen is de aanleiding geweest voor de tweede intifada, ofwel de Al-aqsa intifada…
Interessante conclusie, om het zwak uit te drukken…
Overigens ben ik er wel in geslaagd om een site te vinden die jouw versie van de waarheid hanteert:
http://www.likud.nl/leugens.html
|
|
|
|
|
|
| Gepost: 16 augustus 2006 01:07 AM |
[ Negeer ]
[ # 13 ]
|
|
|
Rothschild's Spawn
Geregistreerd 2007-01-01
|
wel audie,
ik was in die tijd 24, en ik kan me er weinig tot niets van herinneren, je kunt dat dom, jong OF nief noemen.
maar laat ik het zo zeggen, ik had in die tijd hele andere zaken die mij bezig hielden. ik had het ook wel anders willen zien, maar het leven loopt zoals het loopt.
iedereen moet een keer zijn ogen openen.
mijn ogen zijn geopend door 911 en mijn bezoek aan gaza in 2005. sinds 2005 probeer ik me te verdiepen in materie als deze, maar dat kan ook niet 24/7… en er is VEEL in te halen… al met al vind ik dat ik een boel geleerd heb sinds 2005, dus ben ik op weg…
maar je gaat me toch niet vertellen dat jij als alwetende in de wieg lag ofwel? want dan heb je je roeping gemist…
overigens bedankt voor je links.
maar het is niet alleen likud, die deze vrsie als waarheid hanteert, maar zo wordt het ook IN gaza zelf verteld…
|
|
|
|
|
|
| Gepost: 16 augustus 2006 01:58 AM |
[ Negeer ]
[ # 14 ]
|
|
|
Rothschild's Spawn
Geregistreerd 2007-01-01
|
26, denk je dat de aanleiding tot de Tweede Intifada die foto’s van dat Palestijnse jongetje zijn óf het bezoek van Sharon aan de Al-Aqsa moskee twee dagen daarvoor?
Waarom heet de Tweede Intifada ook wel de Al-Aqsa Intifada?
Ikzelf wist (voor ik het opzocht) niet dat die zo genoemd werd maar ik was 30 in 2000 en ik kan me nog herinneren hoe het geweld oplaaide nadat Sharon de Al-Aqsa moskee op de Tempelberg met een bezoek vereerde. En het was ook toen duidelijk dat hij dit deed om Netanyahoe, die toen premier was, een loer te draaien.
|
|
|
|
|
|
| Gepost: 16 augustus 2006 02:46 AM |
[ Negeer ]
[ # 15 ]
|
|
|
Rothschild's Spawn
Geregistreerd 2007-01-01
|
ik vind het heel aannemelijk dat het bezoek de aanleiding is geweest… maar dit is info die ik dus net ontdek…
ik moet wel je links nog lezen… ik was eerst even bezig het forum in te halen en nu is het bedtijd…
toen ik las van de al-aqsa intifada, wist ik niet direct het te plaatsen.
aangezien er ook een al-aqsa brigade is, dacht ik eerst dat het daaraan gelinkt was.
snappie?
maar ik ga het nog allemaal lezen, dan kan ik het echt zeggen hoe ik er over denk… maar de uitslag is op zich al wel te voorspellen...het bezoek…
je moet niet vergeten dat er veel mensen in nedeland rondlopen zoals ik was.
ik bedoel, ik hoorde het woord intifada en andere woorden die mij nooit eerder hadden geboeid.
ik had er wel eens over gehoord, maar daar hield het dan ook op.
bij mijn ontmoeting met de vader van mohammed al-durah wist ik in eerste instantie niet wie het was, toen mij werd verteld dat het “de vader was, wiens zoon gedood was, dat de aanleiding was voor de 2e intifada"… ik kon me nog wel vaag een foto herinneren uit de krant of van het nieuws, maar dat was serieus erg vaag…
ik had echt hele andere zorgen… en was slecht op de hoogte… dus wat je verteld wordt, is je waarheid…
je kunt het naief noemen…
je moet ook niet vergeten dat dit maar één van de vele indrukken was die ik op me af kreeg in de dagen dat ik in gaza was.
tel daarbij op bijvoorbeeld portretten van martelaren op elke hoek van de straat, bij binnenkomt in het “hotel” al kogelschoten horen, vele vuurgevechten, snachts non stop helicopters die boven het gebied vlogen, bezoek aan de muur in raffa, mensen die in een volledig kapot geschoten huis leven, een bezoek aan een vernietigd vliegveld, israelische militairen die vanaf een wachttoren als scherpschutter je in de gaten houden terwijl je over een open vlakte loopt, de cultuurschokk bij binnenkomst in gaza, kinderen die met zn drieen met 1 papieren vlieger speelde van 10cm2 en plezier hadden, mijn kwijt geraakte koffer op het vliegveld, kogelgaten in het lichaam van een kind, van het dak van het hotel worden gestuurd daar de fatah beweging, een raket aanval meemaken op je 29e verjaardag, en zo kan ik eerlijk gezegd nog wel even doorgaan alleen al over mijn paar dagen gaza… maar ben ooknog een paar dagen in jeruzalem geweest en dat gaf ook weer een paar behoorlijke indrukken zoals militaire aanwezigheid overal… de haat tussen de 3 geloven, de onmenselijke benadering (eigenlijk was het negeren...) door de orthodoxe joden, de zwaarste controle bij het verlaten van een land OOIT etc etc
al met al heeeel wat indrukken om te verwerken bij thuiskomst.
ik heb me dan ook niet verdiept in de tweede intifada, omdat mijn “conact daarmee” hooguit 15 minuten had geduurd, en niet meer impact had als bijvoorbeeld een raketaanval…
ik was dan ook zeer verbaasd toen ik las dat de israelisch het jongetje mogelijk NIEt hadden gedood, maar dat dit door palestijnen was gebeurd… (of helemaal niet…
vandaar dat ik vroeg hoe er hier over gedacht werd.
en gelukking zijn er altijd mensen die meer weten, en je weten te wijzen naar overige informatie… want onwetend was ik erg, maar ben ik natuurlijk nog immer…
en zo lopen er veel in nederland…
maar ik doe mn best om meer info tot me te nemen de afgelopen tijd, dus ik ben op weg iets minder ongeinformeerd te raken…
dat zouden meer mensen moeten doen, maar zo lang als er bijna geen fatspoenlijk programma op tv komt, en de bel spelletjes in overvloed aanwezig zijn op tv, betwijfel ik of er veel zal veranderen in nederland…
er zijn er
|
|
|
|
|