Zelf denk ik niet dat Peak-Oil een hoax is. Daarbij baseer ik me mede op de berichten van Evert Wesker. Maar dat wil niet zeggen dat de huidige olie-prijzen niet zouden berusten op bedrog. Er is echter nog veel meer bedrog: niet bestaande olievoorraden, een veel te hoge opgave van te verwachten rendementen, dit alles houdt de beursprijs voor aandelen in de grote olie-maatschappijen in stand.
Peak-Oil wil ook niet zeggen dat de olie op is. Het betekent dat men steeds meer energie moet spenderen om een bepaalde opbrengst aan energie te krijgen. Voor de schone olie uit b.v. het Midden Oosten lag deze verhouding op 1:20 tot 1:18. (als ik me niet vergis) Tegenwoordig is zelfs de sand-oil in Canada economisch rendabel te exploiteren. Dat komt door de hoge olie-prijzen, maar het rendement is daar hoogstens 1:12. Vergeet daarbij niet, dat in deze verhouding de raffinaderijen en andere kostbare installaties, zoals pijpleidingen, niet zijn inbegrepen. Volgens mij gaat het hier om de energie-opbrengst als de boel eenmaal draait.
Overigens denk ik dat oorlog om olie onzin is. Je weet namelijk nog niet half hoeveel benzine en kerosine er worden verspild door het leger! Oorlog is pure verspilling! De enige oplossing is volgens mij: overgaan op alternatieve energiebronnen.
@ Leon, ik ben best benieuwd naar die film, maar ik denk niet dat ik hem zomaar ergens gratis kan downloaden. Klopt dat?