Volgens mij bestaat die bank niet meer inmiddels. De hele Warburg clan, die Joodse Duitsers waren, zijn in de jaren ‘30 naar Engeland en Amerika gevlucht. Het lijkt erop dat er nog wel overblijfels van de bank in Nederland zijn. Wat Googlen bracht mij bij deze links:
* UBS Investment Bank Nederland heette tot 9 juni 2003 UBS Warburg (Nederland) B.V., moederbedrijf is UBS AG in Zwitserland. De bank is gevestigd in Amsterdam.
* Krantenartikel Trouw uit 1994, waarin staat dat de Engelse Warburg Bank een effectenkantoor in Amsterdam heeft met 13 werknemers (het oude Warburg Bank Amsterdam?).
Een uitgebreide recensie van een boek over de historie van de Warburg familie is ook erg interessant om eens door te lezen.
Je bent vast al op de hoogte van de banden die deze bank had met de HAL (Hamburg-Amerika Lijn), die ook een vestiging hadden in Nederland die nogal fout was tijdens WOII en dat de Warburg Bank Amsterdam mede-eigenaar was van de Federal Reserve in de VS. Het blijft vreemd dat er overwegend Europese banken in het lijstje met eigenaars van de Fed stonden. Ik weet niet of WOI toen al begonnen was, dat zou nog wel interessant zijn om uit te vinden, maar je zou denken dat al het geld onderhand op zou zijn met half Europa die zich ziek koopt aan wapens. Maar ja, ik ben nooit een financieel wonderkind geweest dus ik zal het wel niet snappen
Zijn er nog banken in Nederland te vertrouwen? Nee. Geen enkele bank ter wereld is te vertrouwen als je het mij vraagt. Bankiers zijn de grootste oplichters die er zijn. Ze hoeven alleen maar op je geld te passen, dus hoe komen ze dan aan miljoenenbonussen? Juist: omdat ze gaan speculeren met ons geld en de opbrengst in hun eigen zak steken. De rente stelt ook geen ruk voor dus je kunt beter je spaarcentjes thuis in een brandwerende kluis bewaren. Banken zijn ook niet zo veilig meer - daarom heeft bijna geen enkele bank cash geld in de kluis liggen. Om over fysiek goud (het eigenlijke, echte, geld) maar te zwijgen.