Vanochtend in deze krant een artikel over de PVV. Volgens de Politieke Barometer blijft de VVD en het CDA maar zetels verliezen aan de PVV, tijdens dit laatste onderzoek 6 resp. 4. De kans is groot dat de PVV zelfs doorstoomt naar de 40 zetels. Immers veel huidige VVD’ers en CDA’ers overwegen nog steeds de overstap naar de PVV.
Het linkse anti-PVV gezwets over het profiel van de gemiddelde PVV kiezer wordt volledig onderuit gehaald. Deze overstappers zien de PVV terecht helemaal niet als een one-issue partij. Het zijn met name de linkse partijen die dit beeld over de PVV willen schetsen. De PVV heeft immers een breed partijprogramma.
Het argument dat PVV kiezers een relatief laag IQ hebben. Ook dit argument wordt met dit onderzoek dus volledig onderuit gehaald. Immers, de traditionele VVD stemmer is ondernemer danwel is loonslaaf met een relatief hoog inkomen. Zo’n baan krijg je niet zomaar, qua IQ en overige capaciteiten moet je dan wel wat in je mars hebben. Dit soort mensen laten zich niet leiden door onderbuikgevoelens.
Het is komisch te constateren hoe Anti-PVV’ers zich in allerlei bochten wringen om de opmars van de PVV een halt toe te roepen. Reken maar dat “links” de antecedenten van de gehele PVV fractie inmiddels hebben laten doorlichten. De wanhopige hoop van links is om een schandaaltje ergens rondom Wilders of diens fractieleden te vinden.
Bij dit politieke, en ik vind zelfs, humoristische geheel moet ik denken aan een van de films van Bud Spencer & Terence Hill die ik ooit in mijn jeugdjaren zag. Een humoristische cowboy film: een cowboy die met die grote dikke bebaarde Bud Spencer op de vuist wil. De grote Spencer pakt hem in zijn haar en houdt hem met gestrekte arm op afstand. De cowboy probeert verwoed Spencer te raken maar de arm van Spencer (symbolisch PVV) is te lang en de andere cowboy (symbolisch politiek links) probeert wildzwaaiend met zijn vuisten de buik van Spencer te raken wat dus niet lukt: zijn armen zijn tekort.
Zo kan men het huidige satirische politieke scenario wat zich in Nederland afspeelt dus omschrijven
Alejandro | Eindhoven