Zion = Israel geloof ik.
Zion
Uit Wikipedia, de vrije encyclopedie
Zion (Hebreeuws: ציון; in Nederlandse bijbelvertalingen: Sion) is een van de bergen van Jeruzalem. Vroeger lag hier het oude Jeruzalem van David en Salomo. Tegenwoordig is dit het joodse kwartier van de huidige Oude Stad.
Op de berg Zion zou zich het graf van koning David bevinden, zou het Laatste Avondmaal hebben plaatsgevonden, en zou Maria zijn gestorven.
Het zionisme is een nationale beweging en ideologie die een Joods thuisland of Joodse staat ondersteunt in het gebied waar in vroeger tijden de Joodse koninkrijken Israël en Judea lagen.
Andere betekenissen
* Jeruzalem en het Land van Israël worden voornamelijk door joden soms ook Zion genoemd. De term “zionisme” is hiervan afgeleid.
* Het Beloofde Land in het rastafarianisme wordt Zion genoemd. Hiermee doelt men specifiek op Ethiopië, en meer algemeen op het gehele
Afrikaanse continent.
* Een natuurpark in Utah (VS) dat erg bekend is om zijn woeste natuurlandschappen. Zie: Nationaal park Zion.
* In de Verenigde Staten zijn verschillende plaatsen met deze naam. Zie: Zion (Illinois), Zion (Oklahoma) en Zion (Pennsylvania).
* In de filmtrilogie The Matrix heette de ondergrondse stad van de rebellen ook Zion.
* De Priorij van Sion is een waarschijnlijk, door de Fransman Pierre Plantard, fictief ‘geheim’ genootschap.De Priorij speelt een rol
in het boek Holy Blood, Holy Grail van Michael Baigent, Richard Leigh en Henry Lincoln, en in het boek De Da Vinci Code van Dan
Brown. Dit laatste boek werd verfilmd.
Dat waarschijnlijk moet volgens mij zeker zijn, en wat is geheim? Not much…
Nog even over de Matrix, vele oude (fictieve) films bevatten elementen die nu dagelijkse kost zijn geworden, ook refereer ik in dat verband even naar Jules Verne.