Dit is gewoon om effe het balletje op te gooien. Zijn hier mensen die zich met de ondergang van de Titanic bezighouden?
De eerste keer dat ik hoorde over mogelijk vuil spel inzake de Titanic was in 2006. Een mede-posterplakker (was toen voor de 9/11 jaarbeurs bijeenkomst) zei me en passant dat de Titanic bewust tot zinken was gebracht. Volgens hem om een belangrijke getuige, een vermogend man, uit de weg te ruimen.
Op een website las ik dat het niet de Titanic was die zonk maar haar zusterschip de Olympic. De schepen wisselden van identiteit (een van de meest voorkomende misdrijven in de scheepswereld) omdat de Olympic betrokken was geweest bij een zware aanvaring voordat de Titanic was afgebouwd. Omdat de Britse marine volgens haarzelf geen blaam trof (een van hun pantserkruisers boorde zich in de Olympic) kon de White Star Line fluiten naar haar verzekeringsgeld en moest op eigen kosten de aanzienlijke schade repareren. Daarop zouden ze simpelweg de witte Olympic hebben overgeschilderd in Titanic-zwart terwijl de echte Titanic dus de Olympic werd.
Hoewel het vrijwel onmogelijk is om bijna een eeuw na dato de waarheid te achterhalen, ben ik geneigd om het officiële verhaal eventueel terzijde te leggen. Met andere woorden: als ik een goed onderbouwd verhaal hoor over een andere mogelijkheid dan het officiële verhaal dan zal ik daar evenveel gewicht aan geven. Reden waarom: feit is dat de media
(NAZIONAL GEOGRAFIK KANAL) maar niet over de Titanic uitgeluld raken! Op Amazon zijn de meningen verdeeld over het boek, dat ik niet gelezen heb.
Eén ding: volgens de auteur van “Titanic": The Ship That Never Sank? kregen de dertien(!) reddingssloepen van de Titanic een bijzondere behandeling: alle merktekens van de reder (inclusief de naam van het schip) werden verwijderd (weggeschaafd, uitgezaagd zogenaamd om souvenirjagers te ontmoedigen). Mocht dit waar zijn dan vind ik dat hoogst verdacht.