A. Straaltje schreef:Ik heb toch maar even een imker via Email om informatie gevraagd. Ivm privacy-redenen laat ik zijn naam achterwege. Info die ik vroeg:
.......stand van zaken hommels/solitaire bijen
....... ,, ,, ,, ,,in de provincie Groningen mbt de honingbij/imkerij
.......waar wordt de sterfte onder bijen door veroorzaakt?
Antwoord:
Het is een complex verhaal maar ik zal proberen hier wat over te zeggen.
Allereerst natuurlijk de vraag of bijen in de maand februari de tuin al zullen bezoeken.
Bijen vliegen bij een temperatuur die boven de 10 graden Celcius moet liggen. Bij een dergelijke temperatuur vliegen ze niet zo ver van de kast. Dus bijen in uw tuin moeten dan bij een imker vandaan komen die bij u in de buurt woont. Even afwachten of bij hogere temperaturen de bijen wel komen.
Zelf heb ik bijvoorbeeld nog geen hommel koninginnen zien vliegen. Die zijn nog in hun winterslaap
Wat betreft de Colony Collapse Disorder:
Dit is nog een onduidelijk probleem. Mijten (Varoamijten) zouden virusinfectie kunnen overbrengen.
Ook is er gesproken over de verminderde weerstand als gevolg van bestrijdingsmiddelen.
Vele mogelijke oorzaken worden genoemd.
Zelf heb ik samen met een imkercollega een 35 bijenvolken in de winter, die in de zomer kunnen uitgroeien tot het dubbele.
Nu hebben wij ook al een 3 tal keren te maken gehad met het nu zo genoemde CCD (Colony Collapse Disorder)
Dit was in 1990/91, 2001/02 en 2006/07
Verlies van veel bijenvolken zonder duidelijke reden.
Nu echter de laatste jaren dit in meerdere landen een probleem oplevert, stort de media zich op het probleem.
Veel aandacht zorgt er voor dat ook het onderzoek naar dit probleem meer aandacht krijgt.
De angst dat we geen bijen meer zouden hebben levert een schrikbeeld op.
Bijen hebben een functie in de natuur zoals u zelf al hebt aangegeven.
Einstein was duidelijk. Geen bijen, binnen een vier a vijtal jaren geen mensen meer op deze aardkloot.
Laten we hopen dat het niet zover komt.
Hopende uw vragen een beetje naar behoren te hebben beantwoord ondanks de complexe materie.
Mochten er nog vragen zijn, stel ze gerust en ik zal trachten ze te beantwoorden.
Vr. gr.,
...
(een vakbekwaam imker, secretaris van een bijenvereniging)
http://www.bijen.wur.nl/