Wachtwoord vergeten?

Bewaarplicht
Gepost: 21 januari 2008 09:36 AM   [ Negeer ]  
Gatekeeper
RankRankRank
Totaal Aantal Posts  164
Geregistreerd  2007-01-06

Het valt me op dat er de laatste tijd (vrijwel) niks meer te lezen is, en voor televisiekijkers en radioluisteraars niks meer te zien en te horen is over de bewaarplicht verkeersgegevens. Weet iemand wat op dit moment de stand is?

Ik weet dat het wetsvoorstel in Nederland (want daar heb ik het over) goedgekeurd is, maar over de implementatie is niks te lezen/zien/horen geweest de laatste tijd. Onder andere op de website van XS4ALL is het nu akelig stil rondom dit punt waar we waarschijnlijk pas meer informatie over krijgen als het te laat is.

Signature 

“Hoedt u voor mensen die het zeker weten.”—Jan Terlouw

Profiel

Gepost: 21 januari 2008 04:21 PM   [ Negeer ]   [ # 1 ]  
Gatekeeper
RankRankRank
Totaal Aantal Posts  374
Geregistreerd  2007-05-29

ja, dan kunnen ze nog jaren lezen over hun eigen onkunde, en over de manier waarop ze met het eigen volk omgaan omdat ze liever voor de VN werken.

Profiel

Gepost: 25 januari 2008 08:31 PM   [ Negeer ]   [ # 2 ]  
Gatekeeper
RankRankRank
Totaal Aantal Posts  384
Geregistreerd  2007-09-06
Lugtigheid - 21 januari 2008 04:21 PM

ja, dan kunnen ze nog jaren lezen over hun eigen onkunde, en over de manier waarop ze met het eigen volk omgaan omdat ze liever voor de VN werken.

Signature 
Profiel

Gepost: 25 januari 2008 09:21 PM   [ Negeer ]   [ # 3 ]  
Gatekeeper
RankRankRank
Totaal Aantal Posts  400
Geregistreerd  2007-03-05

Encryptie, klaar.

Hoe dan ook is het kwalijk dat het hier kan.

Signature 

Handen omhoog! Dit is een hypotheek!

Profiel

Gepost: 26 januari 2008 01:00 AM   [ Negeer ]   [ # 4 ]  
Alien Abductee
RankRankRank
Totaal Aantal Posts  579
Geregistreerd  2007-03-06

niet helemaal wat je bedoeld denk ik, maar ik vond het wel in het straatje passen… om te kotsen dus…

EU steunt opvragen gegevens vliegpassagiers

ANP
gepubliceerd op 25 januari 2008 20:22, bijgewerkt op 20:22

BRDO/BRUSSEL - De EU-landen steunen het plan van de Europese Commissie om te komen tot een systeem waarbij vliegtuigpassagiers van en naar Europa vóór hun vlucht persoonlijke gegevens verstrekken. Dat bleek vrijdag tijdens overleg van de EU-ministers van Justitie in Slovenië.

Brussel wil de gegevens gebruiken in het kader van de bestrijding van terrorisme en mensenhandel en maximaal dertien jaar bewaren. Ook Nederland is positief, mits de privacybescherming goed wordt geregeld. De plannen worden nu verder uitgewerkt.

Vragen over ras, religieuze voorkeur of keuze van maaltijd tijdens de vlucht worden niet gesteld. Anders dan in een eerder verdrag met de Verenigde Staten over het uitwisselen van passagiersgegevens, wil eurocommissaris Franco Frattini (justitie) wel dat gemeld moet worden als minderjarigen zonder begeleiding vliegen. Dit om kinderhandel tegen te gaan.

De EU-landen willen het Europees Parlement nauwer betrekken bij het verdere debat over de voorstellen. De ministers willen het Europees Parlement (EP) al medebeslissingsrecht geven, terwijl het EP dat formeel pas krijgt zodra het nieuwe EU-verdrag volgend jaar in werking is getreden.

Europarlementariër Jeanine Hennis-Plasschaert (VVD) is daar zeer tevreden mee. ‘Dit is een mooi gebaar, maar ook zeer terecht. Het zou kunstmatig zijn om tot 1 januari volgend jaar te doen of het Europees Parlement niet bestaat en daarna ons medebeslissingsbevoegdheid te geven.’

http://www.volkskrant.nl/economie/article498433.ece/EU_steunt_opvragen_gegevens_vliegpassagiers

Profiel

Gepost: 22 mei 2008 11:17 PM   [ Negeer ]   [ # 5 ]  
Gatekeeper
RankRankRank
Totaal Aantal Posts  164
Geregistreerd  2007-01-06

Er is blijkbaar besloten om het onzinnige circus te implementeren en gegevens een jaar lang op te slaan.

merethan: Encryptie helpt in dit geval niet, omdat er enkel metagegevens worden opgeslagen (telefoonnummers, ip-adressen, tijden etc.) en de data niet. Onion routing (Vidalia is handiger voor de meesten, dunkt me) en dergelijke zullen een stuk beter werken, zeker als er een aantal nodes in landen staan waar niet op onzinnig gemonitored wordt. Natuurlijk helpt het wel om gecodeerde verbindingen te gebruiken, maar dat is een ander verhaal.

Signature 

“Hoedt u voor mensen die het zeker weten.”—Jan Terlouw

Profiel

Gepost: 09 juli 2009 10:07 PM   [ Negeer ]   [ # 6 ]  
Gatekeeper
RankRankRank
Totaal Aantal Posts  325
Geregistreerd  2006-12-30

Ik ben al lang blij dat niet alle websites die je bezoekt worden vastgelegd. Dat dacht ik namelijk eerst wel..

Na het lezen van 31 145 F NADERE MEMORIE VAN ANTWOORD 9 april 2009 (PDF) (Eerste Kamer document met extra toelichting)
was me dat eindelijk duidelijk.

Hier een quote uit hierboven gelinkt document:

Ik onderken dat deze categorie verkeersgegevens – namelijk verkeersgegevens
die betrekking hebben op nieuwe vormen van elektronische communicatie – buiten het wetsvoorstel
valt. Dat betekent echter nog niet dat deze gegevens nu of in de toekomst in daartoe geëigende
gevallen niet alsnog beschikbaar komen. Zo kan uit het beeld over het gebruik van telecommunicatie,
dat ontstaat aan de hand van de wel beschikbare verkeersgegevens, blijken dat een subject gebruik
maakt van diensten als Hotmail, MSN of Gmail. Dat kan aanleiding zijn om die gegevens via een
rechtshulpverzoek aan de autoriteiten van – in dit geval – de Verenigde Staten ten behoeve van een
lopend opsporingsonderzoek op te vragen.
Gegevens over het gebruik van sociale netwerksites als Hyves en LinkedIn en het gebruik van bepaalde
vormen van internettelefonie als Skype vallen thans buiten het wetsvoorstel omdat het politiek draagvlak
binnen de Europese Unie ontbrak om gegevens over het gebruik van internet, anders dan over de enkele
internettoegang, te bewaren. Ook het Europees Parlement was hiervan geen voorstander.
Dit betekent dat voor wat betreft het internetgebruik op basis van de bewaarde gegevens alleen kan
worden vastgesteld wanneer toegang is verkregen tot het internet en niet welke sites vervolgens zijn bezocht,
dan wel welke diensten zijn gebruikt.

Indien zou blijken dat hiermee een belangrijke categorie verkeersgegevens buiten de reikwijdte van de
Richtlijn dataretentie valt, dan kan dit bij de evaluatie van de richtlijn aan de orde komen en zal dit mogelijk
tot voorstellen tot aanpassing van de richtlijn leiden.

Signature 

Dossier Secretaris-Generaal Joris Demmink

Wie helpt mee de doofpot te openen?

Profiel