Enige tijd terug las ik deze post op Cryptogon over een boek genaamd “Changing images of Man”.
If you have ever encountered wild eyed weirdos who talk about re-visioning the future, complete with new religions, etc., whether those people realize it or not, Changing Images of Man appears to be the blueprint for that brand of PSYOP.
You might read through the book and think, “Gee whiz, this doesn’t sound so bad,” but consider the source. Indeed, I thought that a lot of it sounded pretty familiar, having looked into different ways of thinking about the future. I had no idea that what I was seeing, over and over again, was a rehash of this Stanford Research Institute material.
A lot of times, when you look for ways to think outside the box, you might find that you wind up inside some other box. SRI devised a lot of those other boxes. People who use utopia-speak should actually read Changing Images of Man because they will find that they’re just propagating creepy memes that were devised by a bunch of elitists in the 1960s and 1970s. This is the kinder, gentler management layer: Different words, different facades, more dazzling technology, but it’s the same wizards behind the curtain. The same people who created this crap situation in which the world finds itself.
Welnu, ik werd toevallig de laatste week geconfronteerd met mensen die zich bezig hielden met W.I.N. en The Secret. Het Welness International Network is een Multi Level Marketing organisatie die mensen met gladde verkoop praatjes probeert te overtuigen om een succesvolle verkoper te worden van afslankmiddelen en voedingssupplementen. Het is een klassiek pyramide systeem dat juridisch helemaal dichtgetimmerd is en er wordt enorm gehamerd op succes. Ik ben jaren geleden uitgenodigd voor een “sollicitatiegesprek” maar dat bleek gewoon een seminar te zijn. The Secret kennen jullie allemaal wel, het is een commerciëel succesvolle variant van de Laws of Attraction die geen echte wetten zijn, maar meer een algemeen gegeven (categorie duuhh). Echter, hier kwam ik iets interessants tegen: klaarblijkelijk stamt The Secret af van een eerdere versie van een boek met een prachtige pyramide + oog op de kaft. Zie ook hier. What the Bleep valt volgens mij in dezelfde categorie als The Secret en ik heb het vermoeden dat NLP (Neuro Linguistisch Programmeren) ook te maken heeft met projecteren van energie en het beinvloeden van mensen, maar in werkelijkheid gewoon te maken heeft met jouw vermogen om te com-mu-ni-ce-ren.
Daarmee kwam ik tot de vraag: zit er meer achter dingen als The Secret. Er wordt bakken met geld mee verdiend, maar dient het ook een hoger doel? Iemand ideeën?
The Secret is naar mijn mening een bewuste misleiding vanuit hogere kringen. Een hoop mensen zijn geïnteresseerd in spirituele zaken en er komen er steeds meer. The Secret is een boek wat mensen aanzet tot het positief denken over alles en iedereen. Het boek rechtvaardigd in wezen alles wat rond en om ons heen gebeurd en dus niet mogen afkeuren. NWO praktijken, of hoe men het ook noemen wil, zijn gevaarlijk maar zijn volgens pró-secretlezers goed te hanteren als men er maar positief over denkt ( men ziet uberhaupt niet beperkende factoren vanuit de autoriteiten). Het is net alsof alle mensen goed zijn, geen enkele slecht. Ik weet tegenwoordig wel beter en ik denk andere op dit forum ook.
De eerste indruk is naar mijn mening ook al verkeerd. Op zapruder minachten we alles wat wereldwijds gepromoot wordt en vaak ook terecht. The Secret wordt openlijk gepromoot, dus het niet raar dat wij als truthzoekers hier nattigheid voelen. Het boek is net als vele andere boeken welke goed en kwaad goedkeuren. Ying en Yang, man en vrouw, goed en kwaad het is allemaal in evenwicht. Eindelijk heb ik de juiste bronnen gevonden welke mij i.i.g een antwoord geven. Beperkende facotren, kwade krachten horen er niet, maar zijn er wel. Niks evenwicht, een error. Maar goed, over deze laatste paar zinnen binnenkort meer.
The Secret is naar mijn mening misleiding, maar wel met bepaalde waarheden erin om zo voldoende mensen aan te trekken. Echter, de leugen regeert.
Ik heb de DVD nog niet gezien, zit nog wachten op een vriend van me (die op zijn beurt zit te wachten op What the bleep Qauntam van mij :D)
Anyway
Ik heb het er met hem wel uitgebreid over gehad, dus ik weet wel waar het over gaat en wat er in de The secret vertelt word.
Mijn Probleem met the secret is een kleine nuance. Dat is namelijk dat iedereen krijgt wat hij wil. Alhoewel dit in grote lijnen klopt. Zit er wel een klein probleem in deze stelling. Voorbeeldje, als iedereen de exclusive ferari wil, dan kan dat niet. Want als iedereen hem heeft, is hij niet meer exclusief, en als hij exclusief is, kan niet iedereen hem hebben.
oftewel, de realiteit is een compris tussen wat iedereen wil.
Je kan dus zeggen dat je invloed hebt op wat er gebeurt, maar als er 2 krachten tegen over elkaar staan, word er een balans berijkt.
De visie van the secret (alles is gewenst door iedereen die het overkomt) is natuurlijk niet waar, en inderdaad gevaarlijk. Maar is dat een PsyOP? Wie zal het zeggen. Ze hebben het punt van de balans tussen wat iedereen wil, wel zeer vakundig buiten de The Secret gehouden in ieder geval.
@Ross
Het boek is net als vele andere boeken welke goed en kwaad goedkeuren. Ying en Yang, man en vrouw, goed en kwaad het is allemaal in evenwicht. Eindelijk heb ik de juiste bronnen gevonden welke mij i.i.g een antwoord geven. Beperkende facotren, kwade krachten horen er niet, maar zijn er wel. Niks evenwicht, een error.
Ben benieuwd, het is iets waar ik persoonlijk ook vaak over gefilisofeerd heb, en mijn conclusie is dat de balans de enige juiste kijk is. Zonder kwaad zou goed namelijk geen waarde hebben. Ze zouden beiden ophouden bestaan. Probleem is alleen dat mensen de lijn tussen goed kwaad zien, daar waar het eigenlijk een circel is. Als je de lijn van goed naar kwaad pakt, en je houd de eindpunten tegen elkaar dan heb je realiteit. Daarom kunnen mensen vanuit de beste intenties de meest kwade dingen doen.
***As Always, IMHO***
Zo heb ik “The Secret” nog niet bekeken.Naar mijn idee is het een groot commercieel verhaal. De mensen achter “The Secret” zijn dezelfde als achter “What The Bleep… “ heb ik vernomen.
Leuk verhaal over de kracht van de intentie, mooi jasje en erg materialistisch zodat ze veel mensen bereiken. De New Age beweging kent dit principe al jaren, het is ook geen geheim natuurlijk. Mensen die bidden doen in principe precies hetzelfe. Maar zodra je een grote auto wenst ben je een beetje verkeerd en snap je niet waar de wereld om draait lijkt mij… Tenzij het inderdaad een PsyOps is want consumeren is toch het grote doel om de economie te laten groeien…
Ik heb er inderdaad vaker van gehoord. Een tijdje terug heb ik er een erg interresant artikel over gelezen: http://www.ode.nl/article.php?aID=4927
Ik heb er momenteel zelf weinig aan toe te voegen behalve dat dit soort “verhelderende” films uitermate geschikt zijn om mensen wederom zichzelf in de voet te laten schieten qua ontwikkeling.
Let op bij wat je hoort. Zitten heel veel kicke dingen tussen, maar ook misleidende zaken.
De mensen achter “The Secret” zijn dezelfde als achter “What The Bleep… “ heb ik vernomen.
Echt waar? Dat zou ik wel ietsie pietsie vreemd vinden. What the Bleep was veel meer wetenschappelijk gericht. Maar komt het idee achter de secret bij hun vandaan, of zijn het dezelfde technici en marketing mensen? Dat zou ik minder vreemd vinden, aangezien die gasten ervaring hebben met alternatieve films maken voor een redelijk budget.
Okay, sorry, ik had misschien wat meer moeten toelichten.
The Secret profileert zichzelf als een geheim dat in eerste instantie door rijke, succesvolle mensen en later door de kerk zijn verborgen gehouden (2 conspiracies!). Zie ook The Secret Trailer. Bewijzen voor deze claims worden niet gegeven. Er wordt geput uit een aantal quotes van mytische figuren (zoals Boedda en Jezus) maar deze worden uit zijn verband getrokken. Het hele verhaal is gebaseerd op de Laws of Attraction die stellen dat als je iets echt echt wilt, dat je dat gaat aantrekken. Er zijn twee manieren waarop je hier naar kunt kijken:
1) Wat ongelooflijk mytisch dat als ik nadenk over meer geld verdienen en succesvol zijn, dat ik het ook word (of ervaar)
2) Duh! Als ik me meer met geld bezig hou, praat ik meer met rijke succesvolle mensen en wordt de kans automatisch groter dat ik succesvoller wordt. Of voel. Of wat dan ook. Een logisch gevolg dat als ik meer ga rekenen, ik er beter in word.
The Secret gaat verder dan de Laws of Attraction (die ook geen echte wetten zijn, meer hypoteses. Ik kan nog zo wensen dat ik een enorme piemel heb maar elke ochtend valt het toch weer tegen en dat zal nooit veranderen). The Secret stelt dat je door iets vurig hard te wensen je de fysieke realiteit kunt aanpassen. Zoals het visualiseren van 5 miljoen euro. Of dat je hand veranderd in een bloem. Het slaat werkelijk nergens op, maar mensen zijn er klaarblijkelijk gevoelig voor door pseudo-wetenschappelijk gelul over electro-magnetische energievelden en universele trillingen. Luister ik geloof best in energie (zoals Reiki, of aura’s) maar dit is iets heel anders als vurig die ferrari wensen en dat het universum hem dan opeens produceert. The Secret gaat ook volledig voorbij aan het feit dat als maar 1% van de bevolking 5 miljoen dollar of euro wenst, de geldvoorraad significant toe zal nemen. Instant inflatie, maar daar wordt niet over gesproken. Ook hebben The Secret aanhangers het idee dat het hun recht is om voor zichzelf spullen te wensen en dat iedereen die dat niet doet, gewoon ontzettend dom en naief is. Met name Amerikanen hebben dit.. een stukje American Dream en Manifest Destiny door elkaar gegooid.
Het stimuleert tevens egoisme en individualiteit. In plaats van dat je samen gaat zoeken naar een oplossing voor de problemen houdt jij je alleen bezig met een oplossing. Want negatief denken trekt negativiteit aan. Men noemt dit ook wel Just World hypothese: baby’s die verkracht worden wensen dit zelf op een heel diep niveau te ervaren. Arme mensen hebben het aan zichzelf te danken. Je hoeft geen medelijden te hebben met iemand die gebombardeerd wordt want klaarblijkelijk was dat zijn “plan” vanaf het begin. Ook werkt het niet om te denken aan “geen oorlog”, want The Secret stelt dat het universum geen negatie opmerkt. Geen oorlog resulteert dus in oorlog. Pro-vrede is de boodschap jawel en mensen die tegen de oorlog zijn, werken er in werkelijkheid zelf aan mee. The Secret is 100% materialistisch ingesteld alsof geld en spullen het antwoord zijn voor al onze wensen. Dat we dan pas gelukkig zijn. De ultieme consumptie maatschappij. En dat alles in een perfect marketing jasje dat via Oprah onze huiskamers binnenstroomt en voor slechts xx euro kun je dit geheim meester maken. Tot slot vanuit het Peak Oil perspectief: mensen zijn niet meer bezig met gemeenschappelijk oplossingen te zoeken voor hun energieproblemen maar negeren alle negatieve signalen in de wereld en houden zich bezig met het positieve. Met andere woorden het Wishing upon a star idee, zonder enige pit om actie te ondernemen tegen de realiteit.
Van dezelfde makers komt “What the bleep” die leunen op de quantum theorie en dit zodanig ombuigen dat ze in feite menen dat als jij maar hard genoeg je energie focust op iets, dat zich dat fysiek kan manifesteren. Geen enkele natuurkunde student zal zich hierbij aansluiten, maar het noemen van wat professors en onderzoekjes is voldoende voor mensen om overtuigd te raken.
Mijn oorspronkelijke post ging eigenlijk over dat boek: Images of man. Iedereen kent het standpunt van de atheisten en de theisten, maar er is een hele New Age stroming die een hele berg vage dingen omvat.. ik weet niet precies wat ertoe behoord maar kijk eens naar het volgende lijstje:
Homeopatische medicijnen, bach bloesem therapie, Reiki, magnetiseren, astrologie, aura’s, tarot kaarten, voodoo, telepatie, telekinese, gedachten lezen, toekomst voorspellen, reincarnatie, karma, (electro)acupunctuur, hypnose, neuro-linguistisch programmeren, mind-control, voetreflexmassage, etc from the top of my head. Welke van voorgaande zijn ronduit belachelijk en onmogelijke fenomenen, welke behoren tot het domein van de natuurwetten maar hebben we nog niet als zodanig begrepen (te vergelijken met een voorstelling wat er buiten het heelal ligt. We kunnen het ons nu nog niet voorstellen, maar misschien ooit wel), welke behoren tot het domein van de con men, de oplichters en kunnen als snake oil bestempeld worden en en welke zijn inderdaad magisch, of zelfs verheven/goddelijk.
In feite vraag ik me af: ben ik atheist, theist of agnost (en welke van bovenstaande zaken zijn daarbij “waar” en welke “onwaar").
Ik weet dat ik geen geloof aanhang. Alleen al het simpele feit dat alle geloven op aarde zeggen “ik ben het enige geloof” maakt het per definitie ongeloofwaardig. En als er wel een god is en ik ga dood en hij zegt Jongen jij gaat naar de hel dan zeg ik God je bent een ongelooflijke lul.
Ik weet ook dat ik geen pure atheist ben. Ik heb wel dingen meegemaakt die zo vaag zijn, dat je gaat geloven in “een plan”. Tot voor kort was ik dus een agnost die het volgende dacht: Iedere persoon heeft voor zijn geboorte een plan en die besluit daarin wat hij wilt meemaken in zijn leven en kiest daar zijn ouders en vrienden bij. Je hele leven is eigenlijk al uitgestippeld plus wat je wilt ervaren. Maar wacht even, dit is precies hetzelfde als de Just World theorie en daar verzet ik me als rationeel mens erg tegen. Dus wat is het nou? In feite wil ik graag geloven dat The Secret net als What the Bleep en NLP en alles dat te maken heeft met energie simpelweg niet bestaat. Als atheist is je leven best makkelijk: je leven is je leven. Geen gelul over een doel of over leven na de dood. Gewoon wormenvoer. Maar toch geloof ik in astrologie. En in energievelden die je kunt “manipuleren”. Misschien zelfs in voodoo. Maar hoeveel hiervan is nou echt gebaseerd op iets dat hard te maken is voor mezelf, en hoeveel is uiteindelijk het resultaat van een mega-psyop van de instanties die we hier bij Zapruder heel goed kennen als de elite. Ik wil geen “geloof” aanhangen dat door een dikke vette kerel is uitgedokterd om mij te kneden in een perfecte slaaf. Ik wil vrij zijn! Geen gelul!
Ik vind The Secret ook opvallend materialistisch en egoistisch ingesteld. Bij What The Bleep heb ik dat gevoel een stuk minderd. Ik vind inderdaad dat het een heel stuk scheelt of je van jezelf houdt of niet, en in hoeverre je dat voor jezelf ook zichtbaar maakt. Ook de liefde voor hetgeen je doet, en hetgeen zich in je omgeving bevindt heeft, naar mijn mening, wel degelijk een effect op de manier waarop je in het leven staat, gebeurtenissen ervaart etcetera. En dat is in ieder geval een element uit What The Bleep dat ik ondersteun.
Als het gaat om het aanvoelen van energie van personen: nooit eens per ongeluk een cafe binnen gestapt waarbij je meteen al wist dat je weg moest wezen? Zonder iemand te hebben gesproken? En dan toch blijven zitten en in een vechtpartij verzeild raken...Dat is het gevolg van het negeren van een bepaalde energie, waarvan je intuitief al aanvoelde dat je daar beter weg kon blijven. Niks raars aan, en heb ik geen films of boeken voor nodig.
@Renatus
Ben je bekend met The Field van Lynne MCTaggart? Ze heeft ook het intentie experiment geschreven. Zelf heb ik het nog niet gelezen maar staat zeker nog op mijn lijst.
Zoals Johnito al zei, je voelt altijd wel ergens een bepaalde sfeer hangen, soms denk je aan iemand en belt die persoon je net op, je voelt het dat iemand achter je staat e.d. Alles in het veld wat men ook wel de ether noemde. De radio stralen worden tenslotte ook door de lucht gestuurd en dat verplaatst zich niet zonder geleiding.
Beschrijving:
Wetenschapsjournaliste Lynne McTaggart beschrijft het verhaal van een groep wetenschappers die per ongeluk het Nulpuntveld (nulpuntveld) ontdekten, een oceaan van microscopische vibraties die alles met alles in het universum blijken te verbinden als een soort onzichtbaar netwerk. Het Veld gaat verder dan het werk van Fritjof Capra en stelt een plausibele wetenschappelijke theorie voor die alles verklaart, van de werking van DNA en communicatie tussen cellen tot homeopathie en ESP. Het zou wel eens een antwoord kunnen geven op grote vragen als: Wat is menselijk bewustzijn? en: Wat gebeurt er als we doodgaan?
Kwam gisteren bij mijn ouders langs, waren ze The Secret aan het kijken. Dus ik zeg dat het een stuk propaganda en misinformatie is. Waarom? Dus ik leg ze uit dat het egoisme stimuleert, gebaseerd is op pseudo-wetenschap en dat het fysiek onmogelijk is. Zegt mijn vader dat ik het te negatief benader en dat hij het van de positieve kant zag.
Ik liep weg en zei “Ik zie dat het op jou al gewerkt heeft”.
Ik heb ook niet al te veel op met the secret, er is echter wel een ding wat fraprant is; al van jongs af aan wilde ik veel geld verdienen. Niet omdat ik zo graag van alles wilde kopen, maar omdat ik wist dat dat de sleutel tot vrijheid is. Het was niet zo maar een wens om veel te verdienen, een andere optie was er gewoon niet. De gedachte dat ik ergens als loonslaaf aan de slag had gemoeten en iedere maand een zakje geld kreeg voor m’n vaste lasten en nauwelijks wat over te houden voor prachtige reizen e.d. (de ECHT leuke dingen zeg maar) was niet te verkroppen. Op dit moment is exact uitgekomen zoals ik het voor me had gezien. Ik leef eenvoudig, geen extreem grote auto, geen exorbitante woning, maar wel in de gelegenheid om overal de ‘stekker’ uit trekken wanneer IK er genoeg van heb en niet andersom. En dat zonder the secret ooit gelezen/gezien te hebben. MOet wel eerlijk zeggen dat wanneer ik dit niet bereikt had en wel een loonslaaf zou zijn geweest ik waarschijnlijk van een hoge toren af zou zijn gesprongen; zo’n leven is domweg geen optie. (niet vanwege de poen, maar de vrijheid)
In succesfilms als The Secret krijg je een vreemde mix van new-agewijsheid en kwantumfysica voorgeschoteld. Maar hebben de filmmakers wel begrepen waar het in wetenschap en spiritualiteit om draait?
Je schept je eigen werkelijkheid. Gewoon ‘positief denken’, dan krijg je een nieuwe auto, een fantastische baan, de perfecte partner, een dikke bankrekening. Deze boodschap wordt tegenwoordig steeds vaker uitgedragen en klinkt luid en duidelijk door in populaire documentaires als The Secret, volgende op het succesvolle What the Bleep Do We Know!? Om hun stellingen te onderbouwen wijzen de filmmakers naar ontdekkingen uit de kwantumfysica. Maar ze lijken enkele essentiële ideeën uit dit baanbrekende wetenschappelijke onderzoek niet goed te hebben begrepen.
lees hier verder
http://www.stichtingbom.org/forum/viewtopic.php?t=2837&highlight=het+echte+geheim